ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Як мінявся одеський трамвай: Від паровика до Odissey (ФОТО)

Вже понад сто років в Одесі працюють трамваї, проте сучасні вагони дуже відрізняються від тих, які виходили на лінію раніше

Depo.
11 листопада 2018 12:00
ФОТО: depo.ua

Понад два місяці тому, 4 вересня, на території вагоноремонтних майстерень КП "Одесміськелетротранс" презентували новий вагон збірки підприємства – Odissey. Він став логічним продовженням свого попередника – вагону з частково низьким рівнем підлоги, який в народі називають "Каштаном". Таким чином, місцеві майстри продовжують підтримувати реноме Одеси, як однієї з трамвайних столиць України. Depo.Одеса дізнавався, як змінювалися трамвайні вагони, які перевозили пасажирів у різні роки.

Починалося все 26 квітня далекого 1882 року, коли була відкрита лінія парового трамваю, що в цілому відповідає нинішньому маршруту №18. Протяжність лінії становила 4605 сажнів або 9,8 км. Уздовж лінії було 16 станцій, нумерація яких згодом стала загальноприйнятою для всіх видів міського транспорту – так було закладено знамениту Фонтанську дорогу. Паровий трамвай був закритий в 1913 році, але згодом працював деякий час в період 1920-22 рр.


Паровий трамвай в Одесі

Власне електричний трамвай в Одесі запустили у 1910 році, а його розробка почалася двома роками раніше. Замовлення на виготовлення вагонів для одеського трамвая в основному було розміщено на трьох бельгійських заводах – "Годарвіль", "Нивель" і "Ла Кройер". Вагони, що виготовляються для Одеси, не мали будь-яких принципових відмінностей від переважної більшості моторних вагонів того часу. Так, трамваї "Нивель" були двосторонніми. Кожен майданчик був обладнаний контролером, гальмівним краном машиніста і ручним гальмом. Сидіння для водія не було, воно з'явилося лише у 20-ті роки і видавалося водієві перед початком зміни разом з рукояткою контролера і ломиком. Для захисту електрообладнання від перевантажень і коротких замикань на одному з майданчиків встановлювався автоматичний вимикач, на інший - рубильник, і на даху вагона - запобіжник.

Один з перших електричних трамваїв в Одесі

Одночасно із закритими двухосними вагонами Бельгійське товариство замовило на заводі "Ла Кройер" чотириосні моторні вагони аналогічної конструкції. Ці вагони надійшли до міста у 1912 році і були спрямовані на заміські маршрути, в основному на 18-й. У літню пору до них часто додавалися відкриті причепи. Вагони цього типу дуже полюбилися одеситам і були прозвані "пульманами" - очевидно, за прикладом Києва, де так називали чотиривісні вагони МАН. Одеські і київські вагони зовні були дуже схожі, але відрізняючись кількістю і типом бічних вікон. І ті, і інші передбачали вхід через центральний майданчик і два ізольованих салони, відокремлених від майданчиків зсувними дверима.

"Пульмани" полюбилися одеситам

Бельгійці замовляли вагони не лише на власних заводах, але й розміщували замовлення на підприємствах царської Росії. Так, Бельгійське товариство замовило Коломенському і Митищинському заводам уніфіковані відкриті вагони. Основною відмінністю відкритих вагонів від закритих була відсутність скління і гратчасті борти кузова, що робило можливим їхню нормальну експлуатацію тільки в літній час і за гарної погоди. У всьому ж іншому, включаючи електрообладнання, відкриті вагони були повністю аналогічні закритим. Експлуатувалися відкриті вагони, в основному, на заміських маршрутах, але зустрічалися і в центрі. Часто на 8-му, 18-му, 20-му і 29-му маршрутах до них чіплялися відкриті причепи.

Відкритий вагон, який працював лише у літню пору та за гарної погоди

Вже у 1957-1961 роках на Одеському ремонтному заводі електротранспорту побудували 10 моторних і 21 причіпний вагон широкої колії на так званих кузовах типу "О" (одеські), які працювали у депо №1 у складі потрійних поїздів на Люстдорфській лінії. Вагони типу "О" не мали аналогів у Радянському Союзі. Дизайн вагонів повторював популярні мотиви кузовів General Motors (аналогічних трамваям МТВ-82, тролейбусам МТБ-82 і автобусам ЗІС-154 і ЗІС-155). На відміну від більш "професійних" аналогів, одеські кузови були більш технологічними для виробництва в умовах вагоноремонтного заводу, тобто без складних штампів і оснащення. У 1965 році всі поїзди передали у депо №2 та №3.

Такі вагони не мали аналогів у Радянському Союзі

У 1953 році Одеса почала отримувати чотириосні суцільнометалеві моторні вагони МТВ-82 Ризького вагонобудівного заводу. Хоча і не настільки технічно передові, як попередні американські вагони РСС або вітчизняні М-38, вони своїм комфортом, місткістю і дуже елегантним зовнішнім виглядом завоювали любов пасажирів, а простотою догляду та ремонту, а також довговічністю - обслуговуючого персоналу. Навіть сьогодні, через 40 років після закінчення випуску, десятки цих вагонів продовжують службу в якості службових, аварійних та буксирів.

Вагони були довговічними та легкими в обслуговуванні

Власне, в оновленому музеї КП "Одесміськелектротранс" є два МТВ-82: поливомиючий трамвай та пасажирський ретро-вагон, що періодично виходить з території музею та використовується для екскурсій. Загалом же до Одеси надійшло 54 вагони МТВ-82.

На свята на лінію виходить ретро-трамвай

У 1966 році Одеса отримала першу партію знаменитих вагонів "Татра Т3", які й досі складають левову частку трамвайного парку Одеси. Починаючи з 1967 року поставки проводилися щорічно по 20-25 вагонів на рік протягом 21 року (за винятком 1972-73 рр). Всі нові вагони надходили у депо №1, яке в масовому порядку почало списання та передачу старого рухомого складу.

"Татра" і зараз працює на трамвайних маршрутах Одеси

Навесні 2006 року Одесса отримала перший новий вагон ХХІ століття. Це був перший новий вагон, отриманий Одесою з 1999-го, і перший вагон нового типу. Вагони К1, виробництва Дніпропетровського ВО "Південмаш" представляють собою подальший розвиток чеської моделі Т6В5. Через завеликі розміри сьогодні такі вагони використовуються лише на маршруті №5.

Зараз такі вагони можна побачити лише на маршруті №5

У липні 2015 Одесса придбала кузов вагона T3UA-3. У вагоноремонтних майстернях КП "ОМЕТ" була проведена збірка вагону. Вагон експлуатується на Пересипській лінії з депо №2. За результатами пробної експлуатації на підприємстві вирішили закупати інші кузови у Калуші і проводити модернізацію наявних в Одесі вагонів Т3 на консервації. А за рік по тому, у липні 2016-го, були затверджені технічні умови на будівництво вагонів цього типу. Загалом за три роки у вагоно-ремонтних майстернях зібрали 16 трамваїв.

"Каштани" використовуються на Пересипській лінії

І ось цьогоріч одеський трамвай отримав нове обличчя, а також нове ім'я Odissey. В КП "Одесміськелектротранс" зазначили, що надалі підприємство випускатиме вагони саме такої моделі.


Новий сучасний вагон Odissey

Фото: odessatrolley.com та КП "Одесміськелектротранс"

Більше за життя Одеси та області читайте на Depo.Одеса

Приєднуйтеся до нашої групи у Facebook