"Труни" на колесах та провал є-квитка: Як в Одесі реформують громадський транспорт

Скільки б одесити не нарікали на роботу маршруток в Одесі, краще не стає. Міська влада поки що тільки обіцяє, а перевізники ситуацію взагалі і не намагаються виправляти

"Труни" на колесах та провал є-квитка: Я…

Нещодавно у департаменті транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху відбувся конкурс на обслуговування чотирьох автобусних маршрутів, які прогнозовано і без жодного натяку на конкуренцію виграли ті самі перевізники, що працюють і зараз. Ця подія стала своєрідним лакмусовим папірцем, який може підбити підсумки п’ятирічної роботи міської адміністрації з реформування громадського транспорту. Кореспондент Depo.Одеса дізнавався, що робиться у сфері громадського транспорту в Одесі та чи варто одеситам чекати якихось позитивних змін.

Зовсім нещодавно директор департаменту транспорту Олександр Ілько, звітуючи про результати роботи департаменту за 2019 рік, зробив дуже сумну заяву. За його словами, за останні роки не тільки в Одесі, а й в Україні взагалі не з’явилося жодного нового гравця на ринку перевізників. Таким чином, чиновник дав зрозуміти, що найближчим часом чекати на змістовні зрушення в цьому напрямку не слід. "Цей ринок не такий рентабельний, я не хочу бути адвокатом перевізників, але скажу так: місто не має сподіватися на те, що перевізник купить новий автобус, ми маємо в перспективі закупати великі магістральні автобуси, щоб в години-пік вивозити жителів спальних районів до центру. Що ж до великих автобусів від перевізників, то навіть якщо ми пропишемо в умовах наявність 120-місних автобусів, то їх ніхто не поставить", – констатував Олександр Ілько.

Конкурс новий – обличчя старі

Власне, результати конкурсу лише підтвердили його слова. Так, автобусний маршрут №110, який курсує від залізничного вокзалу до санаторію "Куяльник", і №117, який пов'язує Одеський аеропорт і вулицю Академіка Воробйова, буде обслуговувати ПП "АТП Кіностудії". Цей перевізник також обслуговує № 191, 168 і 115 маршрути. Для обслуговування цих маршрутів інші підприємства заявки не подавали.

Аналогічна ситуація склалася і з другим лотом: для обслуговування маршрутів №145, який курсує від житлового масиву "Райдужний" до вулиці Висоцького, і № 259 л, який курсує в літній час від Будинку меблів до пляжу "Чайка" на 10-й станції Фонтану, заявку подав тільки один претендент – ТОВ "Автотранс-Україна". Звісно, він і переміг.

Нових маршруток в Одесі не буде / Фото: Думська

Тут варто зазначити, що термін обслуговування маршрутів старими-новими операторами… невідомий. Олександр Ілько каже, що договір може укладатися від одного до п'яти років, але на який термін цього разу укладуть – невідомо. Для підписання документів дається один місяць, за цей час буде визначений термін дії договору в залежності від стану рухомого складу.

Говорячи про конкурси, операторів та рухомий склад, ми маємо пам’ятати, що йдеться про всі ті ж розбиті "Богдани" та "Еталони", що курсують вулицями Одеси. Вони не стануть новішими, просто їхню роботу пролонгували на один-п'ять років. Як домовляться. Перевізники не беруть на себе зобов’язання оновлювати парк або підвищувати кількість машин на лінії – головне, щоб працювали.

Відродження електротранспорту в Одесі

Все це відбувається на тлі того, що вже п'ять років місто сповідує принципи пріорітету громадського транспорту та нібито намагається видавити автомобілістів з центральної частини міста. На превеликий жаль, це стосується лише електричного транспорту. Так, тут є зрушення: 57 нових тролейбусів та 23 трамвая власного виробництва дійсно оновили рухомий склад та зробили його більш привабливим для пасажирів. На підході придбання за європейські кредитні кошти 20 нових низькопідлогових вагонів, крім того, на 2020 рік передбачено випуск п’яти односекційних та один трисекційний трамвай "Одісей МАХ". 

Цьогоріч планується випустити ще один "Одісей МАХ" / Фото: КП "ОМЕТ"

Тобто, муніципальний транспорт рухається в цілком правильному напрямку, який у 2015 році визначив тодішній директор КП "ОМЕТ" Дмитро Жеман. Недарма, пересівши у крісло директора департамента міського господарства, він перепідпорядкував підприємство собі та вилучив його з департаменту транспорту. У веденні останнього залишилися "Одесатранспарксервсіс", КУ "СМЕП" взаємовідносини з приватними перевізниками, що обслуговують автобусні маршрути. І саме ця надвідповільдальна ділянка у розвитку транспорту в Одесі провалена.

Зміни не передбачаються

Що можна побачити сьогодні на вулицях міста: вони перенасичені різнокольоровими "богданами" та "еталонами", які непогано вправляються на коротких та середніх дистанціях, проте абсолютно безпорадні при вивезенні пасажирів зі спальних районів у години-пік. Щодня ми бачимо одну й ту ж картину: люди не можуть сісти в у ці жовті "труни" на колесах, бо останні забиті і часом просто не зупиняються. План виконується, автобуси заповнені вщерть, а той факт, що тисячі людей приречені запізнюватися на роботу та їздити в нелюдських умовах, перевізників не хвилює. Кількість машин на маршрутах не зростає, а якість незмінно падає, адже автобуси молодшими не стають. Що робить для покращення ситуації департамент? Нічого, подовжує угоди з тими самими перевізниками…

Ситуація із запровадженням електронного квитка виглядає також поки що безнадійно. "Європейський банк реконструкції та розвитку" інвестиційний договір поки що не погодив, а шансів пройти через сесію міськради у нього практично нема, прийнамі до місцевих виборів – занадто скандальне питання. Крім того, у самій мерії нема єдиного розуміння, як саме запроваджувати систему. Щодо первізників, то їм електронний квиток взагалі не потрібен, адже вони живуть з щоденної готівки – їх все влаштовує. 

Останнім часом в департаменті обіцяють Одесі паркувальну революцію, але поки що картина безрадісна – хаотичне паркування, відсутність достатньої кількості паркінгів та ефективної системи контролю за порушниками. І, на превеликий жаль, серйозні зрушення не очікуються.

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme