Переправа через Хаджибей: Що буде з мостом, дорогою та дамбою

Дамба на Хаджибейському лимані, на яку не так давно витратили багатомільйонні суми, руйнується, а міст, врешті решт, можуть побудувати. А ось питання об'їзної дороги, схоже, вирішиться не скоро

Цей рік обіцяє стати роком реалізації крупних інфраструктурних проектів на території як області, так і самої Одеси. І всі вони так чи інакше пов'язані із дорогами та комунікаціями. Деякі будуть розпочаті з нуля, деякі – продовжені і завершені, але всі вони покликані покращити життя автомобілістів та зберегти їхніх "залізних коней". Depo.Одеса дізнавався, як будуть реалізовуватися деякі проекти.

Міст через Хаджибейський лиман

Найсвіжіша новина – вдалі тендерні процедури, що нарешті визначили підрядну організацію, яка почне будувати міст через Хаджибейський лиман. "Сьогодні підписано договір на ремонт Хаджибейсього мосту, тож ремонт буде розпочато вже найближчими днями! Ще одна довговічна проблема зрушилась до вирішення", – написав на своїй сторінці у Facebook голова Служби автомобільних доріг в Одеській області Олег Варивода. Радість чиновника можна зрозуміти, адже протягом 2018 року дорожники так і не змогли провести конкурс у системі Prozorro, хоча намагалися це зробити шість разів.

Вважаючи на важливе економічне, соціальне значення цього об‘єкту, ще у 2017 році був розроблений проект капітального ремонту Хаджибейського мосту, а в 2018 році було передбачено фінансування для початку ремонтних робіт. "І тут почалося націкавіше. Ще в лютому 2018 року був оголошений перший тендер на ремонт Хаджибейського мосту. Забігаючи наперед, скажу, що в результаті таких тендерів було шість (!!!). Один з учасників цього тендеру, не проходячи навіть кваліфікаційні умови, почав атакувати нас через Антимонопольний комітет, кожного разу вимагаючи визнати, що він таки може брати участь у тендері, а коли цього довести не зміг, просив взагалі скасувати тендерну процедуру. Перше у нього не вдавалося, а от друге він успішно провернув декілька разів. Внаслідок чого ми знову і знову призначали новий тендер і втратили цілий рік. Зрозуміло, що у зв‘язку з цими "тендерними битвами" фінансування з цього об‘єкту було зняте".

Коштовний довгобуд

За даними Depo.Одеса, тендери зривало ТОВ "Мостобудівельний загін № 112". Саме ця структура будувала міст в Паланці і, за словами Вариводи, це співробітництво було невдалим – САД не задовольнили ані якість робіт, ані терміни реалізації. Щодо мосту через Хаджибей, то його будуватиме компанія "Маст-Буд". Саме вона перемогла у конкурсі, участь в якому взяли ще три структури – ТОВ "Мостобудівельний загін № 112", ТОВ "Будівельне управління механізації" та ТОВ "Мостстройком". Власне, до аукціону допустили тільки останню компанію, а документи перших двох було відхилено. Служба автомобільних доріг запропонувала виконати роботи за 345,9 млн грн, проте під час торгів "Маст-Буд" знизив ціну до 341,9 млн грн. За умовами конкурсу, підрядна організація має виконати роботи до 31 грудня 2022 року, щоправда, Олег Варивода доповідав про дворічний термін проекту.

Фото: Служба автомобільних доріг Одеської області

Міст через Хаджібейський лиман має цікаву історію. Його права частина, яку і буде реконструювати підрядна компанія, вже 11 років є непроїзною. Вона була побудована у 1997-98 роках минулого століття і використовувалася до 2008 року, коли з'явилася ліва частина (саме по ній зараз здійснюється рух автотранспорту). Праву частину закрили на реконструкцію, яка за браком коштів так і не була розпочата.

Міст, що вбиває перспективи

У 2019 році будівельники мають добудувати ще один міст – через Сухий Лиман, який стане альтернативою понтонній переправі, якою, власне, і користуються автолюбителі, що прямують до Чорноморська або звідти. Цей проект успішно реалізується вже більше року і має бути завершений влітку, проте, на думку спеціалістів, є дуже невдалим. Так, голова Асоціації архітекторів Одеси Володимир Халін вважає, що ключовою проблемою є висота мосту – від урізу води до нижньої кромки споруди вона становить лише 4 метри. "Тепер заходити у Сухий лиман, а це 8 кілометрів захищеної від хвиль берегової лінії, зможуть тільки маломірні судна. Це ставить хрест на перспективах розвитку яхтингу з боку селища Таїрова – такі плани були, і досить реалістичні, – зазначив Халін. – Крім того, наноситься удар по заводу залізобетонних конструкцій, який виробляє великогабаритні прогонові конструкції. За допомогою барж їх можна було доставляти хоч у Дніпро, але тепер ця можливість втрачена".

Володимир Халін вважає, що міст через Сухий лиман потрібно було будувати висотою в 12,5 метрів, як на Дунаї і Рейні, що дає можливість працювати за системою транспортного водного коридору. "Так, це було б дорожче, потрібно було б проводити серйозні насипні роботи, але це залишало б прекрасні перспективи для Сухого Лиману. Тепер же їх немає", – резюмував архітектор.

Дамба та дорога – під питанням

Ще один проект – щоправда, чисто одеський – навпаки, далекий від успішного завершення. Дамба Хаджибейського лиману, що є частиною об'їзної дороги, стрімко руйнується. Це під час однієї з апаратних нарад визнав навіть мер Одеси Геннадій Труханов. "Перші шторми всіх здивували. Матове покриття тіла дамби було частково зруйноване, наскільки я розумію, через помилки проектувальників, які чомусь не взяли до уваги реальну висоту хвиль, які сягають двох метрів", – заявив він.

Варто зауважити, що з часу реконструкції цієї ділянки дамби не минуло і двох років. Найближчим часом в Одесі відубудеться нарада з питання майбутнього дамби, де спеціалісти різних рівнів та відомств спробують розробити подальший план, адже укріплено було 900 метрів, а ділянка довжиною в кілометр залишається неукріпленою. "У нас дуже багато думок на цю проблему, і якщо ми не виробимо єдиного бачення, нам просто не дадуть грошей", – заявив Геннадій Труханов.

Так само невідомою залишається і доля дороги "Хаджибей-2", яка має спрямувати потік вантажівок у порт повз міські вулиці. Фінансує проект компанія "Євротермінал", яка в разі успішної реалізації отримає солідний прибуток, адже всі фури підуть у її приватний майданчик відстою. Потужне лобі "Хаджибею-2" забезпечує особисто мер Геннадій Труханов, який піднімає питання на кожній апаратній нараді, проте органи Держгеокадастру не поспішають йти назустріч. Міський голова планував відвести землю під трасу ще 12 грудня, але проект перед самим новим роком повернули проектувальникам із зауваженнями, які вони зараз виправляють, після чого знову подадуть документ на розгляд.

Фото на головній: Служба автомобільних доріг Одеської області.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса