Як гучний скандал у Одеської єпархії ПЦУ загальмував перехід парафіян з Московської церкви 

До недавнього часу Одеська єпархія показувала найвищі показники за переходами храмів Московського патріархату до ПЦУ серед південно-східних регіонів, проте нещодавно цей процес уповільнився

Як гучний скандал у Одеської єпархії ПЦУ…

Кореспондентка Depo.Одеса з'ясовувала, як за пару місяців вісім храмів не без спротиву з боку московських попів, перейшли до Православної церкви України та в чому причини розколу в самій Одеській єпархії ПЦУ.

ПІД ТИСКОМ МОСКОВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ

Першою православною громадою Одеської області, яка вирішила перейти з Московського патріархату у Православну церкву України, стали парафіяни Свято-Димитріївського храму села Пужайково Балтського району. Як повідомив місцевий житель, батько одного з полонених українських моряків та депутат Балтської районної ради Віктор Сорока, рішення було ухвалене ще на Різдво, 7 січня. "Після літургії відбулися збори, і ми почали збирати підписи серед парафіян. Ситуація така, що 90% парафіян – за перехід в Українську церкву. Пізніше до нас приїжджав благочинний Московського патріархату і розповідав нам, що ми йдемо в підпорядкування туркам, що ми не повинні цього робити. Але люди не погодилися з його аргументами", – розповів Віктор Сорока.

Храм у Пужайковому перший на Одещині перейшов до ПЦУ

Звичайно, туди ще не раз не без скандалів навідувалися московські священики, проте парафіяни відстояли свій вибір на користь ПЦУ. "На другі збори парафії приїжджали представники єпархії УПЦ МП із невідомими людьми і відмовляли парафіян від такого кроку, – зазначив Сорока. – Це були російськомовні люди, і це зразу видає їхній статус. Якщо вони хочуть молитися російській владі, Кирилу, то нехай їдуть на Росію і моляться там", – додав депутат.

Слідом за пужайківцями до ПЦУ приєдналися віряни райцентру Сарата на чолі з благочинним. Як повідомили в Одеській єпархії ПЦУ, таке рішення майже одноголосно прийняли парафіяни Свято-Покровського храму. "26 січня 2019 року, Свято-Покровська громада Сарати на чолі з настоятелем Владиславом Шиманом (колишній благочинний Саратського округу Одеської єпархії УПЦ МП) перейшла від УПЦ Московського патріархату в Одеську єпархію Православної церкви України, – наголошується у повідомленні. – Біля храму у місцевому будинку культури зібралося понад 500 осіб. Серед них – селищний голова Анатолій Негодяев, голова районної державної адміністрації Антон Лобан, депутати районної та селищної ради майже в повному складі. Вони теж є прихожанами єдиного в селищі храму". Пізніше стало відомо, що настоятель храму Владислав Шиман також буде служити капеланом у військових частинах, що дислокуються у населеному пункті. Справа в тому, що військові зізналися, що багато їхніх підлеглих не відвідували єдиний саратський храм через те, що він належав до Московського патріархату.

Під час сходу жителі райцентра проголосували за перехід до ПЦУ

Парафіяни храму Різдва Пресвятої Богородиці, розташованого у селі Гольма Балтського району, також не без конфліктів перейшли до ПЦУ. Так, їхній храм напередодні зборів обікрали невідомі. Злодії винесли ікони, церковне начиння і гроші, які лежали у коробці для пожертв. Місцеві жителі впевнені, що це не було простим збігом.

Ця ситуація доволі схожа на ту, що сталася в одеському храмі при Військовій академії. Так, колишній настоятель храму святих Кирила і Мефодія протоієрей Сергій (Дмитрієв), якого перестали пускати туди після того, як віруючі вишу приєдналися до Православної церкви України, забрав із собою частину храмового майна. Немає половини ікон, відсутні церковні свічники та інше начиння. За словами секретаря Одесько-Балтської єпархії ПЦУ Теодора Оробця, священик виніс майно потайки. Представник Московського патріархату усі звинувачення на свою адресу заперечує. За його словами, храм він відновлював самостійно і за свій рахунок. Позаяк в академії стверджують, що на ікони та ремонт гроші збирали усім навчальним закладом. Новий настоятель храму – отець Роман. За його словами, найближчим часом тут з'являться нові ікони і відродяться церковні служби.

Військові не хотіли ходити до московського храму / Фото: Думська

На початку лютого громада Свято-Успенського храму села Маринове Березівського району також залишила Московський патріархат і приєдналася до нової церкви. Парафія змінила юрисдикцію разом зі своїм священиком, протоієреєм Романом Федаком. Зі 115 віруючих 111 проголосували за ПЦУ, троє – проти, один утримався. Відзначимо, що значний відсоток населення Мариново (там проживає приблизно тисяча людей) складають нащадки українців-бойків, виселених з Нижньо-Устрицького району Дрогобицької області УРСР, яких в 1951 році радянський уряд передав Польщі в обмін на частину Люблінського воєводства.

У Мариновому віряни перейшли до ПЦУ

Також до ПЦУ приєдналася Свято-Троїцька парафія села Новоєлизаветівка Ширяївського району, яку сім років тому забрали у Київського патріархату. Таке рішення одноголосно було ухвалене на парафіяльних зборах, що відбулися 16 лютого. "У селі Новоєлизаветівка завжди діяв тільки один храм, спочатку в ньому був заснований прихід Української православної церкви Київського патріархату, який діяв з 1996 по 2002 рік. У 2002 році священик обманом перевів прихід в Українську православну церкву Московського патріархату. Після останніх подій парафіяни вже самі вирішили приєднатися до Помісної української православної церкви", – зазначили в єпархії.

Парафіяни вирішили йти до ПЦУ

Наприкінці лютого християни села Знам'янка Іванівського району (центр Знам'янської ОТГ) також перейшли з Московського патріархату до Православної церкви України. За словами екс-депутата сільради Василя Сидорака, питання про зміну юрисдикції обговорювалося на парафіяльних зборах храму Різдва Пресвятої Богородиці, які відбулися 24 лютого. Тоді були присутні 219 вірян, зареєструвалися 197 з них і одностайно, разом з настоятелем храму Миколою Стефанюком, підтримали перехід під омофор ПЦУ. Решта, які підтримали УПЦ МП, від реєстрації відмовилися і залишили церкву разом зі священиками Московського патріархату, які приїхали з Балти.

І ось зовсім недавно, у березні, ще один священик перейшов до нової церкви. Йдеться про релігійну громаду Свято-Троїцького храму у Татарбунарах – однієї з двох церков в цьому райцентрі. Настоятель храму протоієрей Василь Баурда відомий своєю патріотичною позицією. У середині лютого він направив до Одеської єпархії ПЦУ прохання про прийняття його в клір помісної церкви, яке було задоволене. "Ви беретеся в клір Одесько-Балтської єпархії Православної церкви України разом з громадою Свято-Троїцького приходу міста Татарбунари", – наголошується в указі єпископа Павла.

За словами представників Одеської єпархії, всі переходи здійснюються, незважаючи на тиском Московського патріархату. Щонеділі його священики виїжджають з групою підтримки як в новостворені парафії ПЦУ, так і свої, і розповідають про "розкольників". Також усі священики, які перейшли в нову церкву, відлучені від церкви Московського патріархату.

Іноді якоюсь мірою здається, що очільники ОТГ з проукраїнською позицією впливають на переходи парафіян в ПЦУ, проте в основі своїй цього не спостерігається. "Впливу особливого з боку керівництва немає. На півдні області ОТГ керують від баптистів до липован. Тому навряд чи тут присутній якийсь зв'язок", – зазначила радник з питань комунікації Одеського Центру розвитку місцевого самоврядування Євгенія Генова.

ХРОНІКИ РОЗБРАТУ В ОДЕСЬКІЙ ЄПАРХІЇ ПЦУ

На тлі того, що в Одеській області жваво відбувається перехід московських парафій до Помісної православної церкви України, у головному храмі Одеської єпархії, Різдва Христова, що на вул. Пастера в Одесі, точиться скандал. Все почалося з того, що одеський єпископ Павло наполіг на тому, щоб збільшити кількість священиків у кафедральному соборі на Пастера для того, щоб служби велися щодня. Однак нових священиків не прийняли деякі парафіяни, а також старший священик храму протоієрей Віталій Сеник, який давно служив у храмі і хотів обійняти посаду настоятеля. В Одеській епархії пояснили, що храм цей є кафедральним, і настоятелем у ньому може бути тільки правлячий архієрей. Зазначимо, що син Сеника є депутатом "Опозиційного блоку" в Одеській обласній раді. Отець Віталій з прибічниками провели церковні збори за спиною у єпископа і вирішили, як будуть розподіляти фінансування храму. 

Отець Віталій Сеник / Фото: Думська

Після цього єпископ Павло усунув Сеника від посади старшого священика храму, але той підкорятися рішенню архієрея відмовився. На сторону сім'ї священика встала скандальна сімейна пара активістів – Неоніла Ткаченко та Адрій Сидоренко, автомобіль якого, за даними слідства 2017 року, використовувався для злочинів. Прихильники Сеника висловили протест правлячому архієрею, вважаючи, що мають право самі обирати настоятеля храму і розпоряджатися церковним майном. Вони також поїхали до Києва та поскаржилися патріарху Філарету на єпископа, а потім – митрополиту Епіфанію.

На думку прес-секретаря Одеської єпархії ПЦУ отця Теодора, за конфліктом стоїть "Опозиційний блок", який таким чином хоче розхитати ситуацію. Парафіяни, що підтримують єпископа, вважають, що екс-настоятель таким чином намагається "віджати" храм та фінанси, яки останнім часом належали його сім'ї.

Отець Теодор сподівається, що все вирішиться мирно

Згодом єпископ Павло звільнив отця Віталія Сеника з кафедрального собору. Згідно з рішенням, ухваленим на Єпархіальній раді, отця Віталія Сеника призначили виконувачем обов'язків настоятеля храму у селі Радісне Біляївського району Одеської області. На це священик влаштував акцію протесту зі своїми прихильниками у храмі на Пастера, а потім церкву заблокували у недільну службу. 

Скріни зі сторінки Неоніли Ткаченко, яка підтримує Сеника

Зараз єпархія розблокувала храм, закликавши по допомогу проукраїнських активістів та поліцію. Після цього отець Віталій Сеник написав заяву про звільнення. "Я гадаю, що вони зробили велику помилку – у Прощену неділю не пустити людей та священників до храму. А те, що Сеник допустив аферистів та провокаторів до свого оточення, – то взагалі безумство, а може, чіткий план з дискредитаціі процесу єднання православ’я в Украіні, зокрема на Одещині. Це фактично диверсія проти нашого суспільства та держави. Це моя думка", – заявив активіст Сергій Гуцалюк, який підтримав Одеську єпархію та її єпископа Павла.

Єпископ Павло звільнив священика, який не хотів працювати у храмі

За словами речника єпархії отця Теодора, саме цей конфлікт уповільнив жвавий перехід парафій до ПЦУ на Одещині. "До недавнього часу ми показували найвищі показники за переходами храмів Московського патріархату до ПЦУ серед південно-східних регіонів. Зараз нам кажуть: а ви там сами вирішіть свої питання, а потім нас закликайте", – пояснив ситуацію отець Тедор. 

Днями єпископ Павло видав Указ про звільнення всіх членів церковного притча через саботаж. Останні висунули ультиматум митрополиту Епіфанію з вимогою змінити єпископа. Однак від Києва офіційної відповіді вони не отримали. Там вважають, що конфлікт має вирішувати єпархія, тому що він стосується лише групи однієї парафії. 

Відзначимо, що все це зіграло на руку московським попам. Окрім того, вони підтримали скандального священика. Також на його підтримку виступили проросійські ЗМІ, у яких вийщли публікації із гучними заголовками: "У храмі Порошенка бунтують проти "самозваного" настоятеля".

У прес-службі Одеської єпархії ПЦУ сподіваються, що конфлікт вляжеться. "Все закінчується миром!" – запевнив отець Теодор. Проте у це, на жаль, повірити важко, хоча і дуже хочеться.

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme