"Скотовози" за євроцінами: В Одесі підняли плату за проїзд, але покращень не обіцяють

З 15 січня одразу на 40% зростає вартість проїзду в одеських маршрутках

"Скотовози" за євроцінами: В Одесі підня…

В кишеню одеситів знову зазирнули. Цього разу перевізники. Якщо раніше в мерії збільшили квартплату і повернули плату за проживання в аварійному житлі, то тепер подорожчає і вартість проїзду в маршрутках – з 5 до 7 гривень. Це не перше подорожчання за останні роки. Але дуже суттєве для найбідніших одеситів. Адже для кожного одесита це в середньому додатково ще 150 гривень на проїзд за місяць. Depo.Одеса розбиралося, що призвело до здороження проїзду та якою є взагалі ситуація з громадським автотранспортом в Одесі.

Дивна математика

Розрахунок підвищення виглядає своєрідно. Перевізники нарахували, що насправді одесити повинні платити майже по 9 гривень за проїзд. Причому такі дані тільки оголошують на брифінгах, але жодного документу не надали одеситам для оцінки. Журналісти "ІзбірКому" звернулися ще в минулому році до всіх перевізників за розрахунками, але відповідь отримали тільки від КП "Одесміськлектротранс", що обслуговує чотири маршрути: №№ 190, 191, 237 і 233. Найдорожчим вартість перевезення на одного пасажира є в 191-й маршрутці - 9,118 грн. Трохи дешевше виходить перевозити в 233-й - 8,958 грн. Витратною є і 190-та маршрутка, яка возить пасажирів до залізничного вокзалу, однак при цьому далеко не найрентабельніша, - 8,203 грн. Найдешевший - маршрут №237 (Залізничний вокзал - Агрономічна) - 6,082 грн.

У калькуляції, проведеній за участю науково-виробничого центру "Економінформ", зазначено, що дизпаливо обходиться перевізникам в 18,62 грн за літр, моторні масла - в 173,33 грн за літр, спеціальні масла - в 208,33 грн за літр, трансмісійні масла - в 143,33 грн за літр, а пластичні масла - в 343,33 грн за літр. Також маршруткам потрібно міняти по шість шин на кожні 70 тис. км пробігу, тоді як вартість однієї автошини (без ПДВ) становить 4492 грн. Зарплата водія розрахована в розмірі 32,54 грн за годину.

У документах зазначено, що 191-а маршрутка за рік перевозить понад 4 200 030 пасажирів, 190-а - 2 824 899 пасажирів, 233-я - 632 835 пасажирів, а 237-а - 209 646 пасажирів.

Видання додало, що мерія відмовилася надавати інформацію з розрахунком вартості проїзду громадським транспортом. Зауважимо, що всі розцінки, які наведені у прикладі, були чинними ще влітку 2017 року.

Привертає увагу, що перевізники вказали такі дорогі шини та масла, бо більшість одеситів закуповує набагато дешевші, а кількість пасажирів в транспорті не знає ніхто. Тому можна було вказати як вдвічі більші, так і втричі менші показники. Без валідаторів та GPS навіть неможливо точно сказати, скільки маршруток виходить на лінії, а скільки залучають "зі сторони". Такі машини часто ночують у дворах, вони ніде не зареєстровані, як слід не обслуговуються та не відповідають ніяким технічним вимогам сьогодення.

Перевізники побачили різкий стрибок палива

Таким чином, називаючи цифру в 9 гривень, а не в 7, у одеситів намагаються створити враження, що плата за проїзд занижена. Тобто містянам це й благо роблять, зазираючи у кишеню не так глибоко.

Директор науково-виробничого центру "Економінформ" Георгій Хаскін, який традиційно готує тарифи всім перевізникам з радянських часів та володіє "формулою розрахунку", єдиний в області повідомив, що за розрахунками самих перевізників, реальний тариф значно перевищує 8 гривень, мовляв, навіть 7 гривень нової ціни - компроміс і "щедрість" з їхнього боку.

"Перевізники мають право розглядати підвищення тарифу при зростанні цін на пальне та витратні матеріали на 10%, але в наших розрахунках цифра зросла на 60%. Також мінімальна зарплата зросла втричі, але тариф не змінився", - заявив експерт.

При цьому, коли його попросили показати розрахунки, то він запропонував написати запити транспортним підприємствам, мовляв, підвищували вони, до них і йдіть. Як відповідають на такі запити перевізники, відомо: їм простіше судитися зі ЗМІ, ніж надати інформацію.

Але найголовніше, у міському департаменті транспорту запевняють, що підвищення тарифів на проїзд в маршрутках не призведе до того, що людей перестануть возити у "скотовозах", але дозволять повернути на лінії водіїв-маршрутників. "Зараз низька ціна привела до дефіциту водіїв. У підсумку, з 1115 маршруток на лінії виходять 800, в кращому випадку", - пояснив директор департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Олександр Ілько.

Він також зазначив, що підвищення тарифу на проїзд в маршрутних автобусах не залежить від міської влади і покликане не допустити обвалу автобусних перевезень в Одесі. Його слова на сторінці в "Фейсбук" спростував експерт Петро Обухов. "В Одесі підвищують ціни на маршрутки з 5 грн до 7 грн. Це + 40%. У попередній раз підвищення було 15 березня 2015 року до 5 грн. Вирішив подивитися, як змінювалися ціни на паливо з тих пір. Дизель виріс з 22 до 27 грн, тобто + 23%. Долар - з 22 грн до 28 грн. Тобто + 27%. Звичайно ніхто нам не покаже реальні розрахунки і реальний пасажиропотік. Тому судити про те, чи адекватно це підвищення, дуже непросто - одних лише цифр зростання вартості палива недостатньо. Можливо ми отримаємо ці дані після введення єдиного електронного квитка", - написав він.

На думку Обухова, мерія повинна наступити на горло маршруточникам і тихенько окремими маршрутами замінювати маршрутки на великі автобуси або навіть тролейбуси, щоб за декілька років маршрутки зовсім вижити з одеських вулиць.

Покращення не буде

Вже 10 років під час підвищення плати за проїзд одеситам обіцяють покращити умови проїзду. Зараз Георгій Хаскін вже не обіцяв нові автобуси. А ось Олександр Ілько традиційно пообіцяв GPS-трекери на маршрутках та електронний квиток, а також збільшення тролейбусів.

"На 2018 рік заплановано впровадження системи електронного квитка в електротранспорті і оснащення GPS-датчиками всього автобусного рухомого складу, оптимізація маршрутної мережі. Всі повинні розуміти, що жодне місто за раз не може замінити приватні автобуси своїми або електротранспортом. Це потрібно робити комплексно. В іншому випадку, ми можемо отримати масову відмову перевізників обслуговувати маршрути. Вже сьогодні вихід на лінію становить близько 60% ", - зазначив посадовець.

Між тим, жоден перевізник зараз в Одесі навіть не закуповує всі необхідні автобуси на лінії, а виграють конкурси на перевезення пасажирів вони лише тому, що фактично між ними немає конкуренції, а також завдяки дискримінаційним нормам. Наприклад, "старий перевізник" отримує додаткових 11 балів на конкурсі, тому у новачка немає шансів. Прикладом тому є боротьба за дев'ятий автобусний маршрут, коли старий перевізник, пропонуючі гірші умови, ніж інший, отримав перемогу на конкурсі лише завдяки цим балам.

Замість підприємств - глобальна мафія

Фактично зараз більшість маршрутів Одеси належить одному підприємству – "Північтрансу", але після введення електронного квитка всі перевізники будуть залежати від єдиного оператора, тобто приватника, який виграє конкурс це нововведення. Ще в жодному місті України, окрім Одеси, не додумалися вводити електронний квиток через приватного оператора, а взяли кредити від ЄБРР. А в Одесі, скоріш за все, право на реалізацію проекту отримає "свій" оператор.

Так, наприклад, таким претендентом є ТОВ "Герц". Фірма вже десятки років є стратегічним партнером мерів та має багато особистої інформації одеситів, оскільки через них проходить більшість комунальних платежів міста. Відтепер монополіст, який отримує сотні мільйонів від одеситів, стане ще багатішим, бо якщо виграє конкурс, то отримуватиме 10% всієї виручки від проїзду в транспорті, як комунальному, так і приватному. А за це оператор має встановити на всі машини необхідне обладнання.

При цьому, за підрахунками мерії, послугами громадського транспорту міста щорічно користується близько 220 мільйонів людей. Найбільше в Одесі автобусів - 1171, тролейбусів і трамваїв на порядок менше - 88 і 145 штук відповідно. Навіть якщо взяти вартість проїзду в 3 гривні (плата за проїзд в тролейбусах і трамваях на даний момент, в маршрутках вартість більше в 2,3 рази), то в рік це близько 660 мільйонів гривень на квитках, з яких 10%, а саме 66 мільйонів гривень, піде в кишеню інвестора.

Оскільки "Герц" вже активно бере участь у засіданні комісій із запровадження електронного квитка, то варто згадати, хто за ним стоїть. Згідно з аналітичною системою YouControl, серед засновників значиться підприємство з іноземними інвестиціями у вигляді ТОВ "Аверс", Дмитро Нікітін, Геннадій Бесєдовський і Костянтин Ткач.

За даними сайту "Ні корупції", ТОВ "Аверс" також входить до складу засновників ще десятка компаній, серед яких – дочірнє підприємство "Транс океан тур". Компанія, в свою чергу, була одним із засновників одеського "Соцкомбанку", серед засновників якого – відомий в місті бізнесмен Володимир Галантернік, бізнес-партнер мера Одеси Геннадія Труханова. Через цей банк проходили всі платежі будівельної компанії "Прогресбуд". Зараз основною будівельною компанією бізнесмена називається "Будова".

Якщо взяти до уваги те, що фірма-переможець повинна мати вже на початок конкурсу сервісний центр в Одесі, то стає зрозумілим, що конкурс писався під одеситів, які вже працюють. Тобто, скоріш за все, під той самий "Герц". Таким чином, вже в цьому році одесити будуть платити більше, возити їх будуть ті ж самі "скотовози", а заробляти будуть партнери мера.

Ну і на останок – декілька світлин "чудових" маршруток, якими діляться у соцмережах одесити.

А ось такою світлиною з одеської маршрутки поділився у спільноті "Вся Одеса" Олександр Серебрянський.

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme