Інтеркультурна стратегія Одеси: Парадокси презентації та перспективи "освоєння"
В Одесі відбулася презентація "Інтеркультурної стратегії", яку так і не оприлюднили. Враховуючи, що на майбутній сесії міської ради, яка відбудеться вже 9 лютого, на розвиток культури та на реалізацію Стратегії планують виділити майже 135 мільйонів гривень, документ мав би бути дуже цікавим
В Одесі презентували "Інтеркультурну стратегію", не оприлюднивши її. Під час презентації звели наклеп на журналістів та водночас видали "найстрашнішу таємницю мерії". Як будуть "пиляти" гроші на реалізації Стратегії та на культурі в цілому можна зрозуміти, проаналізувавши витрати у процесі створення Стратегії. Що відомо про документ та як він створювався – розповідає Depo.Одеса.
Невдовзі в Одеській міській раді відбудеться сесія. На розвиток культури впродовж 2022-2024 років планують виділити понад 135 мільйонів гривень, згідно із вже опублікованим проєктом рішення міської ради з ухвалення відповідної цільової програми. Зокрема, на впровадження інтеркультурної моделі в Одесі планують витратити 975 тисяч гривень. А на розробку Інтеркультурної стратегії за попередньою цільовою програмою мали витратити майже два мільйони. Все це дуже цікаво з огляду на той факт, що текст Стратегії "всім підряд" не показують. Він не опублікований.
На одному з Youtube-каналів міської ради можна подивитися презентацію Стратегії. Голова Департаменту культури та туризму Одеської міської ради Тетяна Маркова сім з половиною хвилин презентувала стратегію.
Два парадокси однієї презентації
Проговоривши про Стратегію понад сім хвилин, Тетяна Маркова майже нічого не сказала про зміст документу. Вона пояснила, навіщо він потрібен, порівняла Одесу з Парижем, розповіла, як хвалить найкращі практики одеських чиновників Рада Європи, заявила, що не всі міста, які зобов'язалися розробити інтеркультурні стратегії спромоглися це зробити. Закінчила Тетяна Маркова тим, що текст Стратегії надіслали до різних підрозділів міської ради й порекомендували чиновникам дотримуватися її. Проте на сайті міськради немає тексту документу і про його зміст практично нічого не відомо.
На цьому "дива" презентації не закінчилися. Тетяна Маркова заявила, що Рада Європи звинуватила одеських журналістів у публікації недостовірних відомостей про роботу міської ради та непублікації позитивних матеріалів про здобутки міськради. Щопавда, у відповідь на запит видання "Ізбірком" департамент не зміг надати посилання на такі заяви Ради Європи. "Ізбірком" отримав посилання на оцінку інтеркультурного індексу міста Одеси ще за 2018 рік і більше нічого.
Привертає увагу те, що, говорячи про роботу ЗМІ, Маркова вживала лише один термін – "викривають". "ЗМІ викривають не дуже перевірену, упереджену інформацію і не викривають дуже якісну інформацію про те, що проводить міська рада", – сказала вона. З огляду на те, як ставиться міська рада до прозорості та відкритості – журналістам у своїй роботі потрібно чиновників повсякчасно викривати. Навіть з публікацією розпоряджень мера міськрада не порається – зокрема мерія "забула" опублікувати понад 60% розпоряджень Труханова.
Що відомо про Інтеркультурну стратегію Одеси
Пошукавши інформацію на сайті міськради, можна дізнатися, що розробка Стратегії – частина цільової програми з розвитку культури. У цільовій програмі з розвитку культури у 2019-2021 роках є пункт "Одеса – інтеркультурна гавань України. Імплементація інтеркультурної моделі в м. Одеса".
Згідно з документом, чиновники впродовж останніх трьох років організовували зустрічі, розробляли та замовляли друковану продукцію для висвітлення цієї свої діяльності, розробляли та виготовляли сувенірну продукцію, щоб популяризувати інтеркультурність, знімали по одному відеоролику на рік, проводили тренінги та семінари для населення міста. Дуже цікаво було б дізнатися, хто крім самих чиновників про це знав.
Якщо вбити в пошук на сайті міської ради фразу "Одеса – інтеркультурна гавань України", можна побачити "бурхливу діяльність" чиновників. Одну інформаційну сторінку та чотири новини.
"Одеською мерією розроблений розділ "Одеса – інтеркультурна гавань України. Імплементація інтеркультурної моделі м. Одеси", який став складовою частиною Міської програми розвитку культури в м. Одесі на 2019-2021 роки. Нині розробляється Інтеркультурна стратегія м. Одеси", – сказано на інформаційній сторінці. Посилання на розділ, або вказівки, де його шукати та й взагалі пояснення про розділ чого саме йдеться – немає.
Що ж до новин, то одна з них – добірка фотографій Одеси, ще одна – про видання календарів на рік, решта дві – про зустріч Труханова та про отримання гранту. На що витратили грант, до речі, теж ані слова.
Натяки на майбутнє – у минулому
Щоб зрозуміти, як будуть витрачати гроші в майбутньому, варто подивитися, як це робили у минулі роки. Адже ніяких підстав для того, щоб одеські чиновники кардинально змінили свої звички, немає.
Як витрачали гроші на інтеркультурність бачимо, аналізуючи закупівлі Департаменту. Згідно з даними публічного модуля аналітики BI Prozorro, наприклад, у 2019 році замовили послуги з моніторингу поточного стану інтеркультурного розвитку. Коштували послуги 100 тисяч гривень.
Приватний підприємець зобов'язався проаналізувати законодавство про інтеркультурність, надати висновки щодо інтеркультурного індексу міста, результати тесту на ІСС Громадянство, стан міграційних процесів та провести SWOT-аналіз роботи з інтеркультурним індексом міста.
Цікаво, як же чиновники знайшли виконавця для цих робіт без конкурсу. Адже на момент укладання договору з ФОПом Голинським Вячеславом Ростиславовичем, останній був зареєстрований як підприємець менше ніж рік. А до цього, згідно з декларацією, він служив в армії. Виходить, що найкраще на інтеркультурності розуміються військові. Зокрема – помічник командира, начальник фінансово-економічної служби військової частини.
Все що відомо про цього фахівця – те, що він судився з військовою частиною за виплату компенсації, був оштрафований за п'яне водіння і за скоєння ДТП.
Раніше також повідомлялося, як учасників одеського заходу з інвест-туризму поселив у хостел новонароджений підприємець. Укладений договір не був опублікований, ніякої інформації про те, коли відбувся захід, скількох учасників розміщував підприємець та за якою ціною, не було. Окрема історія – як Одеса "приваблює туристів", розміщуючи у містах побратимах двометрові якорі.
Департамент культури та туризму справді замовляє багато недешевої сувенірної продукції, як і обіцяно у програмі розвитку культури. Щоправда, куди ця сувенірна зникає і як взагалі виглядає – ніхто не знає. Дуже важко не пов'язувати між собою два факти – утаємниченість розповсюдження сувенірної продукції, замовленої департаментом та наявність у керівниці Департаменту занадто дорогих брендових речей. Брендові речі пані Маркова не декларує, а от елітну автівку "Ягуар" справді має.
Згідно з закупівлями, в Одесі проводяться заходи й винаймаються готелі та хостели для їхніх учасників. Проте ніякої інформації про ці заходи, про учасників та про те, чому департамент культури запрошує учасників з інших міст – немає. Цю кропітку працю департаменту журналістам, вочевидь, ще викривати й викривати, як каже пані Маркова.
Очевидно в даній ситуації лише те, що Департамент культури та туризму не стане раптом прозорим і відкритим, не почне витрачати гроші одеситів зрозуміліше, ніж зараз. Для цього немає жодних причин. Тож і третій мільйон на інтеркультурність піде, швидше за все з бюджету у якомусь "мутному" напрямку.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса