Дельфін і DELFI: Як затонулий танкер пручається спробам його позбутися

Спроби поставити пошкоджене судно на рівний кіль тривають, але суховантаж продовжує дарувати неприємні сюрпризи, періодично виплескуючи в море паливні плями

Олекса Шкатов
Заступник головного редактора по роботі з регіонами - керівник регіональних редакцій
Дельфін і DELFI: Як затонулий танкер пру…
фото: facebook

Епопея з підняття суховантажу Delfi ніяк не закінчиться. Минулими вихідними його спробували поставити на рівний кіль, щоб згодом відкачати воду і транспортувати на місце ремонту чи утилізації, проте надії виявилися марними: судно міцно вчепилося чи то в дно, чи то в хвилеріз, і не дає себе підняти.  Паралельно тривають розборки між власником та державою, зокрема Адміністрація морських портів вимагає віддати право на підйом танкера їм, мовляв, інакше діла не буде. І все це – під періодичні виливи палива в море, які за минулі п'ять днів трапилися двічі. 

Суховантаж лежить на боку напроти свого одеського тезки, пляжу "Дельфін", з осені. За сім місяців він став своєрідною цікавинкою міста і головним болем спочатку місцевої, а тепер і центральної влади. 

Підйом і перші невдачі ліквідації танкера

Ліквідація танкера є складним технологічним процесом, і варіанти вирішення питання пропонувалися різні: різати судно на місці та вивозити через море або через сушу, відтягнути його цілим та порізати десь на пристосованому для цього об’єкті або взагалі відкачати воду та спробувати повернути танкер до життя. Єдине, що можна було сказати напевне, це те, що головні видимі роботи проводитимуться влітку, в розпал курортного сезону. Адже для цього потрібне спокійне море, тож будь-яка інша пора року не підходить.

І це таки сталося: минулими вихідними фахівці компанії Smart Marine Concept здійснили перші спроби підняти з мілини і поставити на кіль аварійний танкер. Зробити це збиралися ще 16 числа, проте знову завадила негода: напередодні були вітри, шторм, і водолази не могли працювати, адже під водою їх било об корпус судна, а це небезпечно.

Світлина від Stavnitser Andrey.

Фото з "Фейсбуку" Андрія Ставніцера 

Втім, і на вихідних підрядника спіткала "Вчора стало зрозуміло, що судно занадто важке – лопнув понтон, порвався кормовий трос. Сьогодні водолази будуть полегшувати Delfi: відкочувати кормовий відсік і носовий трюм, діставати понтон, що лопнув, і міняти його. Буксири сьогодні працювати не будуть. Увечері – нарада робочої групи, після неї визначимо дати наступного підйому", – розповів одеський бізнесмен Андрій Ставніцер, компанія якого бере участь в операції.

Він пояснив, що підняття танкера з мілини – складний і трудомісткий процес, в якому багато маловідомих факторів. "Передбачити вагу судна, як і те, наскільки сильно воно тримається за хвилеріз, неможливо – з'ясовуємо це дослідним шляхом... Поспіх у даному випадку може обернутися лихом, тому працюємо спокійно", – наголосив Ставніцер.

Як розповідають в Одеські облдержадміністрації, компанії-підряднику необхідно довести нахил танкера до 45 градусів, поставити на кіль і потім прибрати з пляжу. Представники судновласника запевняють, що після підняття танкера їм знадобиться два тижні, щоб відбуксирувати його на місце майбутньої дислокації.

Загалом, за словами Дмитра Євдокімова, директора компанії Smart Marine Concept Ltd, яка піднімає танкер, 80% запланованих робіт вже виконані. Якщо надалі буде сприятлива погода, то прибрати танкер з пляжу "Дельфін" зможуть уже до початку серпня.

Поки судновласник обіцяє, місцева влада наполягає на його неспроможності виконати обіцяне. Так, наступного дня після недільних робіт з танкером, а саме 22 липня, очільник Одеської ОДА Максим Куций звернувся до Кабміну з проханням визнати ситуацію з танкером Delfi надзвичайною і надати Адміністрації морських портів, як відповідальній службі, повноваження примусово прибрати танкер за спрощеною процедурою, тобто у найкоротші терміни, стягновши потім гроші з судновласника.  І тим самим и підтримав вимоги, власне, Адміністрації морпортів, зроблені днем раніше, в яких, до того ж, зверталися до капітана порту "Одеса" з проханням відмовити судновласнику у подовженні терміну на підйом танкера, якщо компанія подасть таке звернення. Втім, попри вимоги, судновласнику встановили новий дедлайн – 24 липня. В разі невдачі власник має відмовитися від прав на танкер, і справа таки перейде Адміністрації. Прем'єр міністр України Денис Шмигаль доручив міністру інфраструктури Владиславу Криклію взяти ситуацію з Delfi на особистий контроль.

Тим часом 22 липня, одразу після перших невдалих спроб підйому, з танкеру знову вилилося паливо. І ще раз – вже 24 липня, в день чергової спроби щось вирішити. Начебто через те, що бонові загородження були встановленні неправильно і занурювалися у воду надто сильно, пропускаючи нафтову плівку над собою. Водночас Адміністрація морських портів України оголосила тендер з вибору підрядника, який займеться підйомом танкера. Операцію оцінили майже в 25 млн грн, які потім стягнуть з власника.

Історія катастрофи

Звістка про те, що на рейді одеського порту терпить лихо танкер-бункерувальник Delfi (IMO 8866266, довжина – 60 метрів, ширина - 10 метрів, водотоннажність – близько 1600 тонн), прийшла ввечері 21 листопада 2019 року. На морі був сильний шторм, судно зірвало з якорів і понесло з акваторії порту "Південний" в бік Одеси – 22 липня і 24-го, в день чергової спроби "розібратися" з проблемним потомельником.

З часом стали з'являтися подробиці події. Як повідомили в Адміністрації морських портів України, "Делфі", що ходив під прапором Молдови, належить компанії, зареєстрованій у Бірмінгемі. Танкер перебував у нейтральних водах та не подавав заявок на вхід до Одеського чи Південного морських портів, але напередодні катастрофи, ввечері 20 листопада, подав сигнал, що зазнає лиха без палива та з непрацюючим двигуном. На березі почали операцію з ліквідації аварійної ситуації. З судновласником погодили буксирування танкера до вільного причалу у порту Очаків, проте буксирна лінія між суднами обірвалася. "Делфі" спробував стати на якір, але через погані погодні умови розпочав дрейф у напрямку Одеського порту.

Судно, що сіло на мілину під Одесою, вия…

Протягом ночі з 21 на 22 листопада переміщення аварійного судна контролювалося буксиром "Австралія" та рятувальним катером. Близько пів на другу ночі суховантажу вдалося закріпитися якорем на відстані близько милі від берегу в районі пляжу "Дельфін". Але о п’ятій ранку повільний дрейф відновився. Врешті судно сіло на мілину і стало поволі нахилятися на правий борт, навалюючись на хвилеріз.

Рятувальники намагалися зняти з борту екіпаж, що складався з трьох людей (всі – українці), проте це не давали зробити негода і… капітан. "З судновласником зв’язатися було неможливо. Фактично корабель – сірий, без необхідної реєстрації. За даними капітана Одеського порту, судновласник забороняє морякам евакуюватися", – повідомляв голова Одеської ОДА Максим Куций.

Евакуюватися екіпажу разом з капітаном таки довелося – вдень 22 листопада, коли "Делфі" остаточно ліг на бік. Виводили моряків з потерпілого судна водолази, вплав, адже підійти до борту на плавзасобах все ще не вдавалося.

Потопельник, що став реп-зіркою

Об'єктом маскульту танкер не став, але певний відклик у "народних мас" отримав. Так, ще під час рятувальної операції, коли судно повільно завалювалося на бік біля узбережжя, якісь жартівники вивісили на одному з сайтів оголошень повідомлення про продаж: "Продам танкер DELFI, який розташований в історичній частині міста – пляжі "Дельфін". Стан добрий, на фото усе видно. Без палива, без екіпажу, поки з побутовою технікою. Самовивіз"

Побував на танкері і одеський екстремал і фотограф Євген Лата, знайшовши на борту судовий журнал з записами останніх годин життя судна.

Нині на тлі іржавої громадини фотографуються відпочивальники. Але найбільш зірковою подією для потопленого танкера став знятий на фоні "Делфі" кліп нігерійського репера.

Проте це – видима частина історії. На невидимій же триває серйозна робота, головна мета якої – прибрати "Делфі" з "Дельфіна".

Дорого, довго, складно: Як судовласника змушували підняти Delfi

Хоча небезпечного вантажу на борту "Делфі" не було, та й паливо наче як закінчилося, затонулий корабель мало того, що нависає над популярним пляжем і становить небезпеку для відчайдух, що можуть захотіти якось потрапити на нього заради гарного кадру чи порції адреналіну, ще й періодично отруює акваторію залишками нафтопродуктів. Наприклад, серйозний витік палива стався наприкінці червня, через що пляж довелося закрити для відвідування. 

Зовсім нещодавно, 15 липня, танкер знову "потік", на цей раз не сильно. При цьому ще в лютому Одеська мерія заявляла, що охорону танкера місту знадобиться кілька сот тисяч гривень, а Держекоінспекція порахувала збитки довкілю Одеси у понад 400 тис. грн.

Досі тривають судові провадження та "розборки" з судновласником. Одеська влада хоче, щоб той компенсував витрати міста на охорону потопельника та запобігання екологічному лиху, а заразом і на відновлення пошкодженого "Делфі" хвилерізу. 

Поки що найбільше "перепало" капітану: йому прокуратура вже оголосила підозру, звинувачуючи у порушенні правил безпеки руху та експлуатації водного транспорту, що створило небезпеку для життя людей. Адже, по-перше, він, ходив у море з командою з трьох моряків замість необхідних п’яти. По-друге, під час шторму, попри втрату якоря, непрацездатність головних двигунів судна та відсутність палива, капітан до останнього відмовлявся від допомоги – на вимогу судновласника.

Час, який влада дала судновладцям з харківської фірми "Фактор Груп Лімітед" прибрати Delfi власними силами та за свій кошт, сплив ще 31 березня. Далі цей "головний біль" перейшов до держави, а саме до Адміністрації морських портів України. Все ускладнювалося тим, що судновласник не давав згоди на відмову від права власносності.

На початку квітня гепрокурорка Ірина Венедиктова заявила, що бере досудове розслідування кримінального провадження щодо затонулого танкеру під особистий контроль. "Ми змусимо судовласника компенсувати витрати на підняття та вивіз судна, на усунення наслідків аварії і забруднення моря, і задіємо для цього всі законні механізми. Прокуратура докладе всіх зусиль, щоб не допустити безпідставних витрат із держбюджету на ці цілі, оскільки орієнтовна ціна підйому надто висока – від 18 до 24 мільйонів гривень", – заявляла тоді генрокурорка. Невідомо, що саме вплинуло на власника, але за кілька днів він вийшов на зв'язок та пообіцяв підняти судно власним коштом і якнайшвидше. Але, як бачимо, виконати обіцянку поки що не вдалося.

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme