Три роки по тому: Чому Одеса не витримує удари негоди

Минулий вікенд приніс Одесі справжнє випробування негодою: надрясний дощ, що часом переходив у зливу, а також пориви вітру призвели до значних проблем у міському господарстві

Три роки по тому: Чому Одеса не витримує…
Фото: omr.gov.ua

Природнього апокаліпсису очікували заздалегіть, адже синоптики на диво правильно вказали всі показники бурі. Тим не менш, величезна кількість вулиць була затоплена, дерева падали, міський електротранспорт на значні проміжки часу зупинявся. Чиновники традиційно відрапортували про героїчну боротьбу з негодою та нарікали на аномальну кількість опадів, і тут їх можна було б зрозуміти та навіть пожаліти, якби не одне "але". У 2016 році в мерії анонсували масштабні роботи з реконструкції зливової каналізації, проте три роки по тому комунальний "віз" лишився у тому ж самому місці… Depo.Одеса пригадав, що планували зробити у місті, щоб наслідки стихії були не такими серйозними, та чим все закінчилося.

На вихідних в Одесі негода наробила лиха / Фото: dumskaya.net, omr.gov.ua

Питання необхідності реконструкції всієї зливової каналізації Одеси три роки тому порушив голова постійної комісії міської ради з питань екології та житлово-комунального господарства Олександр Іваницький. На одній з сесій він зауважив, що для реконструкції системи та позбавлення Одеси загрози потопу потрібна шалена сума – 7 мільярдів гривень. Вона, за словами депутата, мала б вирішити проблему на довгі роки. Заразом, найбільш проблемна частина зливової каналізації, що розташована у центрі, обійшлася б у 3 мільярди гривень. Були озвучені і більш конкретні суми: так, ремонт двох колекторів на Деволанівському узвозі, що були побудовані у 1903 році, стали б бюджету приблизно у 100 мільйонів гривень. 

Після стихійних вихідних, 5 серпня, в одеській мерії відбулася апаратна нарада, на якій, між іншим, задавалися питання і щодо колекторів на Деволанівському узвозі. Заступник директора "Інфоксводоканалу" Олег Клепацький заявив, що на заміну двох колекторів у цьому місці потрібно близько 80 мільйонів гривень. "Вся необхідна документація в нас давно є, проте свого часу ми не отримали фінансування, тому, власне, ситуація залишилася на тому ж рівні", – заявив він та додав, що навіть, якщо гроші будуть знайдені і колектори замінять, цього буде замало, бо потрібно також міняти всі комунікації на вулиці Приморській. 

Згодом інформація була ще більш конкретизована і отримала продовження. Ще у версені 2016 року перший віце мер Анатолій Орловський презентував концепцію проекту, який розробила компанія "Грандстиль". Вона передбачала будівництво колекторів глибокого закладення протяжністю 8,5 кілометра і діаметром до 3 метрів, лоткових каналів завширшки до 4 метрів і протяжністю 3,5 кілометра, демпферного ставка ємністю 72 тисячі кубічних метрів для перехоплення зливових залпів, каналізаційної насосної станції продуктивністю 24 тисячі кубометрів на добу. За задумом авторів проекту, пропускна здатність нової системи повинна була скласти 48 кубічних метрів води на секунду, а стоки планувалося відводити на 4 кілометри від узбережжя Одеси.

Зауважимо, що перший віце-мер Анатолій Орловський тоді впевнено заявив, що роботи почнуться у 2017 році, а гроші на це виділить держава. Минуло три роки…

Тільки капремонт

За цей великий проміжок часу нічого із задуманого зроблено не було. Більше того, цю безперечно потрібну програму нібито забули і більше не обговорювали. Скоріше за все, у мерії не змогли знайти спільної мови з Кабміном, у держфінансуванні місту відмовили. На Думській не стали намагатися вирішити проблему, а поклали проект під сукно. А між тим, у наступні три роки адміністрація Геннадія Труханова тричі брала в українських банках мільярдні кредити, і жодна копійка з них не була направлена на реконструкцію системи зливової каналізації. Так, самотужки місто реалізувати такий проект не потягне, проте знайти гроші на ремонт колекторів на Деволанівському узвозі могло б, і ситуація у центральній частині Одеси вже стала б трохи кращою. Можливо б, на Митній площі потоки води не зривали б асфальт і не змивали з дороги автівки.

На Митній площі зірвало зливовий колектор та попливли автівки / Фото: dumskaya.net

"Місто тепер буде топити завжди і сильно. І ця проблема чищенням зливової каналізації вже не вирішиться. Все це сміття під бордюрами, яке практично не забиралося, упереміш з цементом, який здувається з будівельних майданчиків і коліс немитих машин (звідти ж, – ред.), змішуючись з водою, поступово зацементували і забили геть всю зливову каналізацію в місті. Тепер вже необхідний тільки капітальний ремонт зливової каналізації, який повинен був початися, максимум, на початку квітня", – написав на свої сторінці у Facebook громадський діяч Рафаель Мурадян. 

В мерії задоволені собою

Як і очікувалося, у мерії всю провину за те, що трапилося, поклали на негоду, пославшися на повідомлення ДСНС про двомісячну норму опадів, що накрили Одесу. "У перші години під час залпової зливи спостерігалися підтоплення вулиць міста, ситуація ускладнювалася безперервним сильним дощем. Як відзначають фахівці, жодна зливова каналізація не здатна моментально відвести таку кількість води з вулиць. В Одесі роботи з очищення "зливок" ведуться постійно, а напередодні ці роботи виконувалися додатково, тому вже протягом години після припинення дощу на дорогах вже забезпечили можливість проїзду. По тому, наскільки швидко йде вода після закінчення дощу, і можна судити про якість роботи зливової каналізації", – йдеться у повідомленні прес-служби муніципалітету.

Комунальники два дні боролися з наслідками стихії / Фото: omr.gov.ua

У департаменті інформації так захопилися описом люті стихії, що навіть забули про сухий та суто інформативний стиль подачі інформації. "Потужні дощові потоки рознесли по вулицях міста гори випадкового сміття, бруду і каменів. На Деволанівському узвозі вирвало зливовий колектор, внаслідок чого камені, земля і фрагменти асфальтного покриття були змиті на Митну площу. Також сильний дощ став причиною сходження грунту на вул. Балківську з насипу моста, розташованого біля Автовокзалу", –відрапортувала прес-служба мерії. За офіційними даними, роботи з ліквідації наслідків негоди проводили 35 одиниць техніки та майже 1000 людей. 

Таким чином, серйозна негода вчергове поставила перед одеською владою питання: що ж далі? Очевидно, що прочищення зливової каналізації вже не є панацеєю, і вирішувати проблему слід комплексно. Як казали ще три роки тому.

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme