Транспортна Одеса: Підвищення тарифу, маршрутки-"скотовози" та перший "білорус"

Громадським транспортом в Одесі користується кожен: і місцеві жителі, і гості міста, проте проблем у цій сфері безліч і не завжди їх поспішають вирішувати

Олеся Калайтович

Сфера громадського транспорту традиційно вважається однією з найважливіших - це багато в чому показник розвитку міста. 2017 рік для Одеси на цьому фронті був неоднозначним - є і гучні провали, і успіхи. Які саме, розбирався Depo.Одеса.

Котовського та Таїрова так і не з'єднали

Головним розчаруванням року стало питання транспортної розв'язки на Пересипу - підрядники знаходять все нові і нові камені спотикання, кошторис зростає як на дріжджах, а роботи все ніяк не закінчуються. Зрозуміло, все це викликає нарікання водіїв, що нудяться в часових пробках. Термін здачі Пересипської розв'язки неодноразово переносився, і все-таки чиновники запевняли - до Нового року відкриємо, а трамвай від селища Котовського до 11-ї станції Люстдорфської дороги "кров з носу", а поїде.

Роботи біля Пересипського мосту тривали декілька місяців

Фото: Пасажирський транспорт

2017 завершився, а обіцяного немає. Цікаво, що затримка пов'язана якраз не з трамвайним господарством - узвіз Маринеско з вулицею Отамана Головатого якраз з'єднали, а на Новощіпному ряду навіть почали обгороджувати трамвайну лінію турнікетами.

Біля трамвайної колії на Новощепному ряду встановили огородження

Фото: Facebook/КП "СМЕП"

Запізнюються дорожники, які ніяк не можуть закінчити вулицю Преображенську, причому роботи ведуться вкрай мляво, а часом взагалі не ведуться.

Масштабні будівельні роботи в центральній частині міста далекі від свого завершення

Фото: Depo.Одеса

7 гривень за скотську поїздку

Не менш серйозно обурило людей і передбачуване подорожчання проїзду в маршрутках. До кінця року тариф до 7 гривень не підніметься, однак це питання вирішене - в департаменті транспорту вже подали економічне обґрунтування, при цьому чиновники не приховують - крім підвищення витрат на одеситів нічого не чекає.

"Ми повинні визнати, що тариф у 7 гривень не змінить якості перевезень", - заявив на одній з апаратних нарад директор департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Олександр Ілько. Таким чином, як і при попередньому підвищенні з 3,5 грн до 5 грн, йдеться про так званий тариф виживання, який покликаний врятувати перевізників від краху. При цьому самі транспортники люто б'ються за маршрути.

Так, грандіозним скандалом супроводжувався конкурс за право обслуговувати автобусний маршрут №9. Чинний на той момент перевізник, "АТП 15106", користуючись лазівками в законодавстві, зумів в черговий раз виграти конкурс, посунувши КП "Одесміськелектротранс". Останнє, в свою чергу, запропонувало створити зведений графік руху автобусів і тролейбусів (два маршрути повністю дублюють один одного), однак виявилося не при справах. Комунальники не змирилися, подали в суд і виграли в першій інстанції. Це дозволило їм стати тимчасовим перевізником на маршруті №9.

На дев'ятому маршруті визначився тимчасовий перевізник

Фото: Думська

"Коли перевізники говорять про збитковість і готовність піти з бізнесу, вони, м'яко кажучи, лукавлять, - запевняє транспортний експерт Анатолій Тофан. - Більшість рухомого складу компаній, які обслуговують маршрути, складають залучені машини. Тобто такий приватник зі своїм автобусом наймається в фірму, платить за право працювати на даному маршруті певну суму і працює. ПММ, ремонт автобусу - це його особисті проблеми, які він вирішує зі свого гаманця. Таким чином, перевізник, в будь-якому випадку, отримує своє, якість обслуговування його не турбує - в разі чого всі "шишки" впадуть або на одія, або на департамент транспорту, а йому залишиться тільки договір".

Він зазначив, що тариф у 7 гривень дасть додаткові прибутки компаніям, трохи полегшить життя водіям і розлютить пасажирів. Втім, люди, як завжди, спочатку обурюватимуться, а потім заспокояться. А возити людей будуть все ті ж "скотовози", тільки вже не за 5 гривень, а за 7.

Муніципальний перевізник

Періодично в чиновницьких і депутатських колах починають боязко говорити про створення муніципального автобусного перевізника, який би зміг витіснити приватників, проте все впирається в гроші і корупційні схеми - існуючий стан речей влаштовує дуже багатьох у владних кабінетах. Можливо, ситуація зміниться, якщо мерія Стамбулу таки виконає свою обіцянку і поставить в Одесу обіцяні 30 великих автобусів.

Фото: m43.narod.ru

Це дозволить КП "Одесміськелектротранс" зайти на цілу низку маршрутів, в першу чергу, дубльованих з тролейбусними, і витіснити приватників з їхнім зношеним і застарілим рухомим складом. Однак поки що стамбульські автобуси залишаються в віртуальному статусі.

Електротранспорт на вулицях Одеси

Тільки під кінець року розвіртуалізувалися білоруські тролейбуси, які КП "Одесміськелектротранс" за 8 мільйонів євро, виділених у вигляді кредиту Європейським банком реконструкції та розвитку, придбав у концерну "Белкоммунмаш" (Республіка Білорусь). Ще навесні директор КП Дмитро Жеман запевняв, що 47 БКМ-321 прибудуть до Одеси же в цьому році, однак з кожним місяцем прогнози погіршувалися, і вже восени в мерії говорили про п'ять машин до кінця року. Зрештою, прийшла тільки одна, а наступні чотири слід очікувати в січні. Втім, тут проблем не очікується, оскільки "Белкоммунмаш" вважається надійним партнером, а всі нюанси договору контролюють фахівці ЄБРР.

Перший білоруський тролейбус вже в Одесі

Фото: КП "ОМЕТ"

Також Одеса недоотримала обіцяної "Одесміськелектротрансом" кількості трамваїв - замість 11 в вагоноремонтних майстернях зібрали 6. Причина пояснюється затримками в поставках кузовів. Сьогодні, судячи з фотографій, які публікуються прес-службою підприємства, весь бокс буквально забитий цими кузовами, так що на найближчі півроку роботи у місцевих умільців вистачить, і перебої в поставках вже не страшні.

Майстерні комунальників забиті корпусами трамваїв

ФОТО: КП "ОМЕТ"

А ось перший кузов зі змінним струмом виробництва того ж "Белкоммунмаш" до Одеси так і не доїхав, і фінансування перенесли вже на наступний рік.

Ну і нарешті традиційно в Одесі кажуть про електробуси, однак, судячи з акуратних висловлювань Дмитра Жемана, буде добре, якщо хоча б одна машина дістанеться до Південної Пальміри в 2018 році - комунальники обіцяють відразу після свят вийти на тендери, щоб встигнути реалізувати тривалу процедуру.

Таким чином, підбиваючи підсумки року для сфери громадського транспорту, можемо зробити кілька висновків. По-перше, незважаючи на зриви термінів, рухомий склад трамвайного і тролейбусного парків, системно оновлюється, і немає сумнівів в тому, що якість перевезень зростатиме пропорційно. По-друге, проблема автобусного автопарку не вирішена - маршрутки як і раніше не обладнані системою GPS, графік їх роботи є досить умовним, а якість і стан рухомого складу відверто насторожують. І що найсумніше - вирішення цієї проблеми поки немає.

Фото на головній: odessa-life.od.ua

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса