Президент "Євротерміналу" Павло Лисицин про проблеми зернової логістики

"Ключові проблемні точки зернової логістики - нестача локомотивів на залізниці, простої автотранспорту в місцях завантаження і вивантаження і недолік флоту на річці",  – вважає президент компанії "Євротермінал"

Незважаючи на незначні коливання в динаміці врожайності зернових культур в Україні, починаючи з 2013 року показники не падали нижче 60 млн т на рік. Піковим був 2019 рік, коли фермерам вдалося зібрати 75,1 млн т. Минулий рік, як для фермерів, так і експортерів виявився не таким вдалим: показники скоротилися до 65,4 млн т.

Разом з тим, за даними Міністерства сільського господарства США, в 2019-2020 маркетинговому році Україна вийшла на друге місце з експорту зернових у світі. "Щоб кожен рік перевозити таку велику кількість вантажу, експортери та трейдери використовують всі доступні види перевезень", – відзначають в компанії "Євротермінал". Найбільша частка вантажу припадає на залізницю. За підсумками минулого року через морські порти на експорт було відправлено близько 48 млн т зернових.

При цьому залізницею за 2020 рік було перевезено 35,2 млн т зернових, що становить понад 70% від усього вантажу, що йде на експорт. У самій структурі перевезень залізницею зерно займає 12-15%. Зернові перевезення по річці за минулий рік склали трохи більше 3 млн т, решта припала на автомобільний транспорт

Які ж найбільш гострі проблеми бачить президент компанії "Євротермінал" Павло Лисицин в перевезенні зернових вантажів?

Залізниця

• Постійна нестача локомотивів і проблеми з інфраструктурою. Щороку вантажовідправники піднімають проблему дефіциту тяги. 98% парку тепловозів і електровозів "Укрзалізниці" застаріли, а ті поодинокі закупівлі, які робить компанія, глобально не вирішують проблему, – ділиться інформацією "Євротермінал".

• Низька пропускна здатність припортових станцій. Вантаж, що йде в порти на експорт, часто простоює на підходах до порту через неможливість станцій його обробити. При максимальній пропускній здатності припортових станцій 2 000 -2 100 вагонів, фактично обробляється трохи більше половини. Залізнична гілка, яку компанія "Євротермінал" побудувала в цьому році від станції "Одеса-Пересип" до "Сухого порту", частково зможе вирішити цю проблему в Одеському порту.

• Велика оборотність вагонів. Останні кілька років оборот вагонів на залізниці був близько 9 діб. За підсумком 2020 року "Укразалізниці" вдалося істотно поліпшити цей показник: оборот склав близько 6,7 доби. "Але буде це виключенням із правил чи новою реальністю - покаже нинішній рік", – говорять в компанії "Євротермінал".

Автомобільний транспорт

• Габаритно-ваговий контроль. Незважаючи на те, що Міністерство інфраструктури неодноразово заявляло про успіхи і впровадження нових технологій для зважування автомобілів в русі, залишається відкритим питання корупції в органах "Укртрансбезпеки", через що деякі компанії все ще перевозять вантажі з порушенням вагових норм.

• Простої автотранспорту в місцях навантаження і вивантаження. Розуміючи цю ситуацію, компанія "Євротермінал" побудувала майданчик для великовантажного транспорту, яка вміщує в себе одноразово більше 300 автомобілів.

Річка

• Дефіцит флоту і його якість. Брак флоту на річках України оцінюється приблизно в 80-150 суден. Крім того, навіть той флот, який є - більшою мірою був завезений б/в із країн Європи, що ставить під сумнів його відповідність нормам, – ділиться інформацією "Євротермінал".

• Низька конкурентність. Ринок річкових перевезень в Україні обмежується п'ятьма компаніями, які мають свій флот.

• Днопоглиблювальні роботи. За останні 25 років протяжність судноплавних шляхів в Україні скоротилася майже вдвічі. На деяких ділянках Дніпра глибина судноплавних шляхів зменшилася з 3,6 м до 2,5 м.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса