Змагання під крилами: Як в Одесі без проекту та землі хочуть "вибити" гроші на нову спортивну арену

Депутати з суперечками та образами дали добро на оформлення землі під новий Палац спорту на місці зеленої зони у районі аеропорту в Одесі, а саме на місці лісосмуги аеропорту. Місцеві жителі, екоактивісти та й просто одесити в шоці від такого рішення

Фото: Одеська мерія

У п'ятницю, 17 травня, депутатів зібрали на термінову позачергову сесію Одеської міськради для вирішення питання будівництва нового спортивного об'єкта в Одесі. Під цією ініціативою немає геть нічого – ні землі, ні проекту, ні навіть суми фінансування. Між тим, у Труханова впевнені: гроші дадуть в Кабміні, склад якого, зауважимо, найближчим часом може суттєво змінитися. Мабуть, саме побоювання, що за нової владі спортивні проекти "завернуть", і вимусила мерію терміново оформлювати документи. Проте така швидкість та терміновість – риса практично всіх проектів, до яких доклав руку віце-мер Павло Вугельман. Зазвичай вони або обертаються скандалами, або нічим, або й кримінальними справами. Depo.Одеса намагався розібратися, що цього разу вирішили "провернути" у мерії, а також пригадати, чим закінчилися деякі великі проекти, які намагалася реалізувати міська влада.

Спортивна арена замість лісосмуги

17 травня депутати міськради фактично погодили старт для підготовки до будівництва багатофункціонального Палацу спорту у районі аеропорту. Депутати дали згоду КП "Стадіон "Спартак" на розробку земельної документації на площу у розмірі 2,6 гектара по вулиці Центральний аеропорт навпроки діючого терміналу. У ділянки нема поки що навіть адреси. Але немає і зауважень у муніципальних юристів, бо цей проект – порожнина: тільки згода на розробку документації. "На цьому етапі у нас не може бути зауважень", – зазначила директорка юрдепу міськради Інна Поповська.

Зараз на цьому місці лісосмуга, покликана поглинати шуми. Це – "буфер" аеропорту, а ще – можливе місце розвитку інфраструктури навколо повітряних воріт. І хоча до Одеси тільки почали заходити лоукости, а територію навколо вже починають освоювати за іншим призначенням.

Візуалізація фасаду майбутнього Палацу спорту / Фото: Одеська міськрада

 

Попри відсутність питань у юристів, багато зауважень є у депутатів. "Завтра, (17 травня, - ред.) на позачерговій сесії Одеської міськради, депутатам буде запропоновано дати старт будівництву нового Палацу спорту (90% – держбюджет + 10% – місцевий бюджет). Завжди позитивно ставлюся до будівництва об'єктів соціальної інфраструктури. Але в питаннях розвитку і планування території міста, в першу чергу, завжди повинні бути системність і порядок. У зв'язку з цим є кілька питань, на які сподіваюся отримати відповідь: чому, як і планувалося, не реконструювати існуючий Палац спорту, що на проспекті Шевченка; чому не були проведені громадські слухання щодо вибору місця будівництва (біля аеропорту)? На мій погляд, до нього можуть з'явиться питання. Чому питання будівництва нового Палацу спорту не було розглянуте на профільній будівельній комісії?", - написав напередодні сесії на своїй сторінці у Facebook депутат Одеської міськради Богдан Гіганов.

Скрін зі сторінки депутата Одеської міськради Богдана Гіганова

 

Ще низку питань на своїй сторінці у соцмережі, а також під час сесійного засідання поставила депутатка Ольга Квасницька. Вона звернулася до мера з проханням показати лист Кабміну, згідно з яким місто має зібрати сесію у п'ятиденний термін. Але профільний віце-мер Павло Вугельман його не показав, а міський голова у знущальній манері, вже традиційній для нього, натякнув на "кримінальне минуле багатодітної матері" через те, що вона сказала, що рішення приймаються по типу "кручу-верчу".

"Для ознайомлення із питанням позачергової сесії Одеської міської ради на електронну пошту не надійшли документи, що підтверджували б узгодження з Міністерством молоді та спорту. А також ті вимоги, що я змусила озвучити під час сьогоднішньої сесії. Рішення, за яке сьогодні проголосували депутати, не дає можливості включення Палацу спорту "Спартак" до переліку об’єктів на отримання субвенції згідно постанови Кабміну від 27 березня 2019 року. Умовами надання субвенції є співфінансування у 2019 році з місцевих бюджетів та залучених на такі цілі інших джерел, не заборонених законодавством, в обсязі не менше ніж 10% загальної вартості проекту будівництва нових палаців спорту та розпочатих у попередньому періоді робіт з будівництва/реконструкції палаців спорту", - зазначила Квасницька на своїй сторінці в соцмережі.

Скрін зі сторінки депутата Одеської міськради Ольги Квасницької

 

А ось депутат Володимир Корнієнко за результатами голосування поскаржився, що одесити втратять улюблений парк (зазначимо, що ділянка розташована, все ж таки, за межами парку напроти терміналу, – ред).

Скрін зі сторінки депутата Одеської міськради Володимира Корнієнка

 

Отже, місто хоче побудувати новій Палац Спорту. Не реконструювати наявний, а саме будувати новий. "Старий" у зручному місці на проспекті Шевченка не влаштовує міську владу, бо перебуває в обласній власності. Про його реконструкцію кажуть вже років 15, але всі балачки поки що марні. Зате за ним вже встигли продати свайне поле, де тепер будують хмарочос на 30 поверхів від компанії "Стікон".

Місто розраховує на співфінансування з держбюджету. Однак поки що в держбюджеті немає таких грошей, лише 200 мільйонів виділено на 10 міст. Одеса навіть відсутня в переліку на ремонт. А туди місто хоче попасти за будь-яку ціну.

Віце-мер Павло Вугельман розповів, що для будівництва нового палацу розглядалися такі ділянки, як Лузанівка, стадіон "Спартак", парк Савицького, вулиця Радісна, Чорноморського козацтва, 6-й кілометр Овідіопольської дороги, поля фільтрації. Але чиновникам мерії здалося, що район аеропорту – найкращій варіант.

Фото з презентації Одеської міськради

 

Площа будівлі складе близько 8 тісяч квадратів. У мерії розраховують, що комплекс буде менше нинішнього Палацу спорту за кількістю місць у великому залі: в новій будівлі планується 3 тисячі місць, позаяк на проспекті Шевченка їх 4 тисячі. На першому поверсі буде фойє і велика зала, на другому – зал боротьби та тренажерний зал, на третьому – універсальний зал. Що стосується висоти будівлі, то вона буде не вище існуючого терміналу – у три поверхи.

Депутат Олексій Єреміца пригадав, що вісім років тому місто вже виділяло землю під такий комплекс на вулиці Чорноморського козацтва. Тоді кошторис проекту становив 367 мільйонів гривень, щоправда, він планувався дещо масштабнішим. Тож питання до суми нового проекту в 480 мільйонів, з огляду на зростання цін в три рази, викликало у депутатів питання. 

Віце-мер Петро Рябоконь зазначив, що сума ця дуже приблизна, оскільки поки що немає ніякого проекту, а тільки візуалізація. "На якій підставі виділялися гроші на візуалізацію проекту, і чому від нас приховували проект?" – обурився під час сесії депутат Олександо Орлов. У відповідь на це мер Геннадій Труханов заявив, що знають ті, хто працює, мовляв, хто хотів – той знає. Між тим, жодної відкритої ради чи комісії до вчорашнього дня в місті не було, хоча, за словами тих же керівників міста, комісія працює рік. Зазначимо, що на сайті мерії немає поки що навіть відомостей про її створення. Тобто вона була якась секретна... або її, все ж таки, не було.

На захист проекту традиційно виступила низка депутатів, які підтримують мера Одеси та створюють так звану "більшість" у міськраді. Зокрема, Олександр Шеремет запропонував конструктивно поставитися до питання, оскільки комплекс потрібний, а не шукати у проекті каверзи. "Треба хапатися за таку можливість, щоб не наврочити", – переконував він. Врешті решт, 44 голоси дали змогу ухвалити проект. Лише один депутат проголосував проти, четверо утрималися, а ще троє не взяли участі у голосуванні.

Прожекти Вугельмана 

Віце-мер Павло Вугельман відомий в мерії своїми "прожектами". Зазвичай вони є на папері, а от коли їх починають втілювати, то виникають сварки, скандали, а потім працює або Антимонопольний комітет, або правоохоронні органи.

Так, сам Вугельман є фігурантом справи про купівлю будівлі для "Євромерії". Нагадаємо, що мерія купила собі "розвалюху" за 185 мільйонів, вклала в неї ще 300 млн грн і продовжує вкладати ще. З приводу покупки заведено карну справу проти самого мера, віце-мера Вугельмана та ще цілої низки фігурантів.

Другий проект Вугельмана – електроний квиток. Цей проект передбачає заведення на перевозки єдиного приватного оператора, який буде отримувати 8,25–8,75% від всіх перевезень мільйонного міста за те, що впровадить електрону систему розрахунку. Після конкурсу справою практично рік займався Антимонопольний комітет, але і зараз е-квиток так і не ввели. В мерії запізно згадали, що його повинен ще узгодити ЄБРР, який кредитує КП "Одесьміськелектротранс". Проект заморожений.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса