ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Кабала від Труханова: Чому Одеська мерія бере черговий кредит

Одеська мерія завела цікаву звичку – вже другий рік поспіль восени вона бере мільярдні кредити

Depo.
30 жовтня 2018 11:00
ФОТО: depo.ua

Якщо минулого року кредит розміром в один мільярд гривень викликав жваві дискусії, а бюджет міста був переповнений, то цього року з січня в мерії говорили про те, що бюджет розрахований до копійки, і дива не буде. Між тим, в місті, не зважаючи на шалені дотації комунальним підприємствам, все ж вирішили взяти нову позику. Depo.Одеса з'ясовував, нащо в мерії вирішили витратити черговий кредитний мільярд та хто буде розраховуватися за нього.

Апетити зростають

За останні декілька років бюджет міста Одеси збільшився практично в чотири рази. Якщо за часів Януковича він складав близько півмільярда, то зараз складає більш ніж 2 мільярди. В перші роки в місті не могли навіть витратити таку суму, а ось вже до 2017 до зростання звикли та почали активно кредитуватися. Чим ближче до виборів, тим більше міська влада хоче гарних досягнень, але теплова прірва не дає можливості показувати економічне диво команди Труханова, яке в багато чому пов'язано з великим ресурсом, який прийшов до міста з децентралізацією.

Минулого року запозичення з банку пустили на ті об'єкти, які повинні були фінансуватися з бюджету міста, звільнивши кошти на ремонт Євромерії, дотації комунальним підприємствам та досить активне поповнення автопарку чиновникам.

Цього року мільярд "з'їли" КП "Теплопостачання міста Одеси" (КП "ТМО") та "Одесміськелектротранс". Причому йдеться знову про запозичення на п'ять років під дуже великий відсоток - 22,5% річних (минулий кредит брали під 18,5%). Таким чином, навантаження на бюджет стрімко зростає, а розраховуватися з боргами будуть вже після виборів – вибори до місцевих рад відбудуться в 2020 році, а кредит доведеться платити ще три роки після цього.

Ненаситне "ТМО"

Якщо "Одесміськелектротранс" наступного року, скоріш за все, вирішить свої проблеми та не буде потребувати дотацій (це можливо завдяки монетизації пільг та підвищення плати за проїзд), то з тепловиками ситуація вкрай важка. "ТМО" не проходило системний зовнішній аудит, мало колосальні борги і ніколи не впроваджувало ніяких реформ. Крім того, по ньому вдарило зростання ціни на газ та комунальні послуги. Тариф для "ТМО" ухвалює НКРЕ, отже, рішення запізнюється, тому різницю доводиться платити місту. Ще й проблем додають борги населення, які системно, рік за роком накопичуються .

Цьогоріч близько 600 мільйонів гривень піде тепловикам на борги. Якщо додати близько 250 мільйонів, які отримає міський електротранспорт, то сума наближується до того самого мільярду. Тож насправді місто бере черговий кредит не на розвиток, а на оплату боргів та дотацій неефективним та розбитим комунальним підприємствам. За словами віце-мера Світлани Бедреги, мерія повинна виділяти кошти теполовикам, у противному випадку місто залишиться без тепла.

Між тим, на відміну від минулорічного кредиту, цього разу в переліку потеційних статей витрат з'явилися нові напрямки, за якими ще не провели тендери, тому можна сказати, що місто не скоро витратить кредит. Активно його почнуть витрачати, в кращому випадку, весною, а в цьому році банк виділить близько 300 мільйонів гривень.

Невідомою залишається і сума, яка знадобиться майбутнього року на борги тепловиків та інших комунальників, бо ціни на газ змінюються, тому скільки зможе ТМО заплатити та скільки боргів набере - покаже час. Проте ці кошти вже треба буде активно сплачувати. Загалом же, це буде найскладніший фінансовий рік: згідно з розрахунками департаменту фінансів - на оплату кредиту доведеться виділити з міського бюджету аж 357 мільйонів гривень.



На що витратять кредит

Кошти, як і минулого разу, будуть розділені між трьома управліннями – Департаментом міського господарства (290 млн грн), Управліннями дорожнього господарства (250,5 млн грн) та Управлінням капітального будівництва (459,5 млн грн).

Найбільше коштів витратить управління капітального будівництва. За його статтями на фасади центра міста піде майже 300 мільйонів. В мерії визнають, що це крапля в морі. "З 1360 історичних будинків 1200 потребують ремонту", - зазначив віце-мер Петро Рябоконь.

По 50 млн грн витратят на Будинок Русова, який планують закінчити реставрувати в цьому році, на Інфекційну лікарню та початок будівництва нової школи на селищі Котовського. Що стосується Інфекційної лікарні, то тут повністю закриють та законсервують циркульний корпус, де ще працює приймальне відділення, а також відремонтують відділення №4 та почнуть ремонт у дитячому відділенні. Ще 10 мільйонів піде на реконструкцію школи №33 і будівництво на її базі будинку дитячої творчості.

Дорожники, скоріш за все, як і минулого року, віддадуть всі кошти ТОВ "Ростдорстрой", яке ЗМІ пов'язують з мером Геннадієм Трухановим. Це підприємство виграло всі минулорічні тендери по кредиту та планує податися на нові проекти. Йдеться про капітальний ремонт узвозу Маринеска на 66 мільйонів, вулиці Софіївській на 134 грн, також кошти мають піти на вулицю Новощепний ряд, закінчення робіт по ремонту Преображенської та "золотого" тротуару на Рішельєвській.

Що стосуєтьсяі тепловиків, то вони витратять отримані кошти на заміну теплотрас на вулицях Бочарова, Пастера, Канатній, Семінарській, Балківській та Гоголя.

Ще 180 мільйонів піде на заміну і модернізацію ліфтів. Тим часом, з 2016 року сума за ліфт значно зросла: якщо в 2016 році він коштував 499 тисяч, то зараз це 802 тисячі гривень. Таку різницю директор департаменту міського господарства Олександр Козловський пояснив зростанням зарплат, електроенергії та комплектуючих. "Питання по ліфтах - риторичне, тому що тендерні умови прописані під одного постачальника. Тому конкурентної ціни немає", - зазначила, у свою чергу, депутатка Ганна Позднякова.

Таким чином, в місті вже майбутнього року буде дуже напружений бюджет, оскільки доведеться віддавати значні суми за борги. Це затягнеться не на один рік, а віддавати запозичене доведеться ще й наступному меру та міськраді після виборів.

Більше за життя Одеси та області читайте на Depo.Одеса

Приєднуйтеся до нашої групи у Facebook