Море наступає: Як руйнуються курорти під Одесою
Щороку на схилах в Одеській області та й у самому обласному центрі трапляються зсуви ґрунту. Нинішній рік не став виключенням
Про те, що рано чи пізно Одеса сповзе в море, за останні років 20 не казав хіба що ледащий. Підземні води, прибережні течії також активне будівництво, на думку експертів, має врешті решт призвести до серйозних проблем. Місто поки що стоїть, але будівельні гіганти збільшують масштаби робіт та зводять новіші й новіші хмарочоси все ближче до моря. І доки Одеса зі своїми проблемами з горем навпіл справляється, в Одеській області ситуація значно гірша. Узбережжя на таких курортах як Сичавка, Санжейка та інші поступово сходить в море. У ситуації із зсувами ґрунту на схилах регіону розбирався Depo.Одеса.
Нещодавно масштабний зсув ґрунту стався у Санжейці Овідіопольського району. Близько 500 метрів схилу разом із деревами та частиною дороги "відкололися" від його основної частини та поповзли вниз, внаслідок чого з'явилися провали завширшки 1-5 метрів. Місцеві жителі кажуть, що ще влітку на цій ділянці ночували туристи, а вони самі любили на свята тут відпочивати та смажити шашлик. Рятівники перекопали під'їзди до цієї локації, але на цьому всі заходи і закінчилися – грошей на берегоукріплення в місцевих бюджетах нема і бути не може, бо це традиційно надкоштовні роботи.
Зсув у Санжейці розтягнувся майже на 500 метрів / Фото: Овідіопольська РДА
У липні цього року аналогічні процеси відбувалися ще на одному курорті – у Сичавці Лиманського району. Тут протягом тижня сталися два зсуви: загалом з місця зрушило близько кілометру схилу. Того ж місяця надзвичайна ситуація трапилася біля Южного, де внаслідок підняття морського дна між пляжем та схилом з'явилося провалля, що на деякий час блокувало групу туристів із Києва та Львова. Гості виявилися винахідливими і зуміли навіть створити невеликий місточок, яким не тільки вибралися самі, а ще й автівку провезли.
Через зсув ґрунту у районі Южного туристи потрапили у пастку / Фото: Facebook/Ольга Годовенко
Значно більш серйозні проблеми стоять перед курортним селом Фонтанка. Цьогоріч зсуви обійшли його стороною, а от минулого літа зі схилу летіли електомережі, асфальтна дорога, а від провалля до найближчих дворів, де живуть люди, залишилось близько 5 метрів.
Було, є і буде
Слід зазначити, що зсуви на узбережжі не є новою проблемою. Фахівці стверджують, що боротьба моря та суші йде з глибини віків, і єдиний фактор, що змушує діяти – це люди. "Не було б людей, фактично не було б і проблем, однак ми живемо в реаліях, коли людина опанувала схили, побудувала тут села, селища і зіштовхнулася з гнівом природи, – говорить урбаніст Сергій Марченко. – Чи треба щось робити? Звичайно треба, адже попереду будинки місцевих жителів, їхнє майно та життя, врешті решт. Але питання, що робити, як і за який кошт – ото вже болюча тема. В ідеалі на узбережжі за Одесю треба була б робити те, що в Одесі було зроблено за радянских часів, тобто уположення схилу, його терасування, але для цього треба організувати відселення приватних господарств, бо там стоять будинки електромережі і так далі. Тобто це надзвичайно проблемно і дорого".
Крім того, необхідні і гідротехнічні роботи, такі як створеня бун, траверсів, хвилерізів, що зможе нівелювати тиск з боку моря. Але комплекс цих заходів коштуватиме сотні мільйонів гривень, якщо не більше. В місцевих бюджетах їх немає, в областному – теж, тому єдина надія – на державу, якій зараз не до того. "Давайте будемо чесними, ну не будуть у Києві витрачати кошти на будівництво траверсів та уположення схилу в умовних Сичавці чи Фонтанці. В кращому випадку щось пообіцяють, в гіршому – скажуть, мовляв, ви дозволи на будівництво на схилі видавали, ви і розгрібайте, – вважає економіст Дмитро Поливанов. – І будуть, доречі, праві, адже забудова узбережжя відбувалася вже за часів Незалежності, і зсуви були завжди. Це не є останньою тенденцією. Як-то кажуть, бачили очі, що купували".
Ця приказка особливо підходить до ситуації, що склалася у Чорноморську, де останніми роками збудували безліч елітних маєтків прямо на пляжах, але сувора природа не стала з цим миритися – жорстокі бурі поруйнували десятки будинків, що поставило Чорноморськ перед необхідністю проводити берегоукріплення. На відміну від Сичавки, Санжейки, Фонтанки та інших сіл, рятувати Чорноморськ будуть. Навесні цього року Одеська ОДА звернулася до Кабміну з проханням виділити кошти з резервного фонду для скорішого виконання всіх робіт. "Проект є, і орієнтовна сума відома, – повідомив ще тоді голова Одещини Максим Степанов. – Мешканці міста страждали через зсуви 20 років. За цей час десятки будинків були зруйновані, десятки перетворились на аварійні. Нам знадобилося півроку, аби узгодити всі нюанси". За словами голови Одеської ОДА, на все потрібно 155 мільйонів гривень.
Спадщина захищає
Ситуація в Одесі вигідно відрізняється від області, проте якоїсь заслуги місцевої влади в цьому не має, адже все зробили до них: потужні інженерні роботи, що були проведені ще у 60-х роках минулого століття, й досі цементують узбережжя одеського заливу. Проте то тут, то там радянська спадщина теж не витримує тиску часу, ґрунтових вод та неспинного моря. Так, у травні цього року зсувні процеси були зафіксовані в районі 16-ї станції Фонтану на Золотому березі, а ще раніше схил сунувся у бік моря в Аркадії. Тут, щоправда, проводити роботи з берегозахисту визвався підприємець "Укрекламгруп", що будує у правому крилі Аркадії чи то аквапарк, чи то готель.
Одеська мерія просила людей не ходити на схили, що в районі Золотого берега / Фото: Одеська міськрада
Взагалі, за останній рік представники бізнесу отримали чимало дозвільних рішень на підприємницьку діяльність і зобов'язалися провести роботи з берегоукрплення на тих ділянках. "Не можна сказати, що в Одесі критична ситуація, але, наприклад, в Аркадії зараз стало значно гірше, і це пов'язано з масовим будівництвом. Ґрунтові води та стоки, що завжди сходили в море цією балкою, а Аркадія – це велика балка, зараз, після втручання людей, шукають собі нові шляхи й розмивають, в тому числі, схили", – пояснює Марченко.
На його думку, Одесу навряд очікує катастрофа, але системно зайнятися береукріпленням слід: траверси та пірси потихеньку руйнуються, тиск на схил збільшується, дренажна система, побудована за радянські часи, у деяких місцях демонтована або зруйнована, тому проблеми, якщо не спрацювати на випередження, неминучі.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса