Дешеві вибори по-одеськи: Кандидати економили у березні, використовували адмінресурс, а комісії купували прозорі штори для кабінок

У березні Одещину масово відвідували нардепи та політики, які розгорнули свої намети по всім містам області, а членів комісій та спостерігачів почали заохочувати грошима

Дешеві вибори по-одеськи: Кандидати екон…

В останній місяць виборчих перегонів на Одещині кандидати у президенти максимально активно агітували, але порівняно с лютим трохи видохлися. При цьому, мабуть частина з них, вже почала готуватися в марафону перед парламентськими виборами, розуміючи, що основна бійка за владу для них буде саме восени. Як саме проводилася виборча кампанія в Одесі, дізнавався кореспондент Depo.Одеса.

Кандидати "потопталися" по Одещині

Дуже великий інтерес до виборців регіону проявляли всі рейтингові кандидати. По одному візиту до Одеської області здійснили Петро Порошенко, Олег Ляшко, Ігор Шевченко, Юрій Дерев’янко, Олександр Вілкул, Сергій Тарута та Віктор Бондар. Також увагу до регіону проявляли Олександр Вілкул, Юрій Бойко та Володимир Зеленський. Крім того, спостерігачі Громадської мережі "Опора" зафіксували поодинокі випадки агітаційної активності Геннадія Балашова, Віктора Бондаря, Ігоря Смешка та Юрія Дерев’янка. Незначну агітаційну активність продовжували здійснювати Сергій Каплін, Руслан Кошулинський та Олександр Соловйов. Причому, останні не проявляли протягом компанії інтерес до Одещині, але перед виборами, все ж таки, навідалися.

"Цікаво, що загальна кількість кандидатів, які здійснювали агітацію перед виборами, у березні в Одеській області зменшилася до 15, хоча ще в лютому спостерігачі фіксували агітаційну активність 17 кандидатів. Також регіон відвідало менше кандидатів, ніж у попередній місяць – семеро, тоді як у лютому їх було дев'ять", - розповів координатор "Опори" по Одеській області Анатолій Бойко.

Найбільш активними кандидатами громадські активісти назвали Петра Порошенка та Юлію Тимошенко, а ось так званий "лідер гонки" за низкою опитувань Володимир Зеленський так і не доїхав у березні до Одещини, щоб зустрітися з виборцями. 

"Чорний піар" та "чорні каси"

Протягом місяця перед виборами спостерігачі не фіксували масових прямих порушень виборчого законодавства, а серед виявлених – поодинокі випадки поширення друкованих матеріалів з ознаками так званого "чорного піару", а також псування зовнішньої реклами кандидатів.

Так, у газеті "The День" містяться матеріали про те, що президент Російської Федерації начебто підтримує обрання Володимира Зеленського очільником української держави. На останній шпальті газети вказано, що замовником є кандидат у президенти Сергій Каплін. "Газета "The День", про яку сьогодні говорить вся країна, виготовлена СДП та мною особисто, її друк оплачено із виборчого фонду відповідно до вимог чинного законодавства. Ознайомившись із програмою, ми вірішили відповісти йому у стилі кандидата", – пояснив Сергій Каплін у Facebook. Як повідомив "Опорі" голова регіонального виборчого штабу кандидата у президенти Володимира Зеленського Олександр Андросов, за фактом розповсюдження газет поки що до поліції не зверталися.

Каплін вдався до "чорного піару" 

Скрін зі сторінки Сергія Капліна

Також березень обернувся скандалом через "чорну касу" для підкупу на користь "кандидата Ю", про що повідомив генпрокурор Юрій Луценко. "На тлі заяв "кандидата Ю" про вселенський підкуп владою – чергові уроки арифметики "чорної готівки" для її Всеукраїнської мережі депутата Д. На цей раз – Одеська область", – писав він на своїй сторінці у Facebook.

Скрін зі сторінки Генпрокурора Юрія Луценка

"Чорна каса", знайдена у відділенні "Приватбанку" у Подільську / Фото: Прокуратура Одеської області

Нагадаємо, що спецоперація проводилася в місті Подільськ Одеської області, в одному з офісів "Приватбанку".  Було вилучено 1,3 млн грн, а крім Подільського злочинна схема діяла на території Балтського, Окнянского, Кодимського і Савранського районів. Між тим, "Батьківщина" відхрещується від скандалу. Обласна організація партії заявляє, що в Подільському гроші вилучали у відділенні "ПриватБанку", а оскільки це банк державний, то це, нібито, вказує на іншого кандидата у президенти.

Що стосується так званого адмінресурсу, то його громадські діячі побачили у двох кандидатів – Порошенка та Вілкула. Зокрема, за останнього агітували у Роздільній. Під час зустрічі посадових осіб із громадянами здійснювалася пряма або прихована агітація на користь кандидата Вілкула з боку голови Роздільнянської райради Фелікса Сигала. "Складність оцінки таких випадків у межах чинного законодавства полягає у тому, що ці зустрічі відбувались або поза робочим часом, або ж самі посадові особи офіційно перебували у відпустках", – каже Анатолій Бойко.

Окрім використання посадовими особами свого статусу для здійснення агітації перед виборами, у березні зафіксовано декілька випадків використання проектів або ж програм, які фінансуються з коштів державного чи місцевих бюджетів у зовнішній рекламі на користь Петра Порошенка. Виходить, що на місцях агітатори не думають про те, що своїми діями вони шкодять своєму кандидату.

Масові ротації та заміни у комісіях

Що стосується формування та діяльності виборчих комісій, то більшість окружних виборчих комісій Одеської області працює хоч і не без проблем, але налагодили роботу. В ОВК №137, центр якої у Подільську, спостерігачі відзначають проблеми з узгодженістю роботи комісії, в якій часто виникають конфлікті ситуації, а в ОВК №138 з центром у Ширяєво– низький рівень професіоналізму керівного складу. Також спостерігачі звертають увагу на проблеми, пов’язані з професіональними навичками, щодо роботи членів ОВК №143 (центр у місті Ізмаїл).

Станом на кінець березня у дільничних виборчих комісіях області було замінено від 13% до 20% членів. Найбільш поширеною причиною для замін були відмови кандидатів від виконання обов’язків членів ДВК. У масштабах всієї області найчастіше замінювали членів комісії, які представляли Олександра Вілкула, Миколу Габера, Валентина Наливайченка, Юрія Бойка, Анатолія Гриценка та Ольгу Богомолець.

Також, за даними Depo.Одеса, у більшості селищних населених пунктів комісії сформовані в дуже невеликій кількості – 11-12 осыб, що значно ускладнить роботу у день виборів.

Зазначимо, що найбільшим скандалом з дільницями став факт закупівлі прозорих шторок у Приморському та Київськоиу районах Одеси. Їх замінюють в ці дні на місцях аби не порушувати таємницю голосування.

Фото: Facebook/Олексій Єремиця

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Одеса

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook