ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

113 років з нагоди дня народження фунікулера-ще однієї пам'ятки міста

8 липня 1902 поряд з Потьомкінських сходів відбувся урочистий запуск одеського фунікулера
Depo.
8 липня 2015 10:21
ФОТО: depo.ua
113 років з нагоди дня народження фунікулера-ще однієї пам
113 років з нагоди дня народження фунікулера-ще однієї пам'ятки міста

Два вагончика місткістю по 35 чоловік були привезені з самого Парижа. На наступний день вони прийняла перших пасажирів, причому, як зазначив "Одеський листок", "бажаючих випробувати зручність руху знайшлося досить багато", пише Одеса.depo.ua.

Це перший фунікулер в Україні і один з перших у Російській імперії. Спочатку тут працювали вагончики з зубчастою передачею, які були виписані з Парижа. Зараз - сучасні похилі ліфти, тобто кабінки рухаються незалежно один від одного за роздільним шляхах. Верхня станція Одеського фунікулера знаходиться на Приморському бульварі, поряд з пам'ятником Дюку. У павільйоні працює сувенірна крамниця. У приміщенні нижньої станції відкрито кафе.

113 років з нагоди дня народження фунікулера-ще однієї пам'ятки міста - Фото 1

"Фунікулер. Якщо в Одесі вимовити це слово, ніхто не зрозуміє, про що йде мова "- писав Леонід Утьосов у книзі "Спасибі, серце ", - його називають "підйомна машина". Так одеситам здається коротше і зрозуміліше. Вниз майже ніхто не їздить. Навіщо? Спуститися сходами просто задоволення. Вгору теж не дуже багато охочих. Підйомна машина не "золота справа".

За умовами контракту фунікулер повинен був перейти у власність міста в 1920 році. Революція розірвала контракт раніше. З 1919 року фунікулер був "на консервації". Заробив він 20 вересня 1926, із закінченням розрухи після Громадянської війни та іноземних інтервенцій.

За весь час експлуатації до моменту другого пуску фунікулер жодного разу капітально не ремонтували, але всі його споруди, вузли, деталі і, що особливо важливо, троси, виготовлені на одеському канатному заводі, залишилися надійними. До 1941 року він продовжував справно працювати протягом шести літніх місяців щорічно, перевозячи в день до чотирьох тисяч пасажирів.

Вдруге зупинила фунікулер Велика Вітчизняна війна.

Чотири роки після війни не працював. У 1948 році газета "Труд" повідомила, що в Одесі "почалися роботи з відновлення фунікулера". Ледь "віддихавшись" від війни, місто відновило фунікулер, який Валентин Катаєв зараховував до пам'яток Одеси.

Через двадцять років, в 1969 році, фунікулер закрили. У 1970 році його замінили ескалатором. Не вирішивши при цьому ніякої транспортної проблеми, оскільки її й не було.

113 років з нагоди дня народження фунікулера-ще однієї пам'ятки міста - Фото 2

Велика радянська енциклопедія ж під час відсутності фунікулера, заміненого ескалатором, повідомляла, що фунікулер в Одесі є. І, напевно, це допомогло. У 2005 році Одеський фунікулер запрацював знову.

Інші новини з життя Одеси читайте на Одеса.depo.ua